Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel

Marko Pogačar ×

Tema • 06.07.2012.

Kriza kritike iliti o zadaćama, funkciji i stanju novinske kritike

Što, dakle, naša novinska kritika, napose ona književna, uglavnom ne radi? Njezin sasvim lijep dio, prevelik i često olako uzet dio jednostavno, na sve moguće načine, pokušava izbjeći iole jasno formuliranje vlastitog suda o djelu, što postaje eksponencijalno izraženije kada se dade naslutiti da bi taj sud mogao ili trebao biti negativan. U tome segmentu ona, nerijetko upravo u to ulažući golemi ...
Tema • 13.04.2012.

Funkcije nagrade. Džepna anatomija

Velike su književne nagrade, gotovo beziznimno, ili posve kooptirane od strane kapitala i pretvorene u otupljeni spektakl, ili preseljene u elitistički, autarkični residuum visoke kulture. U ovoj sferi, dakle, nagrade sasvim podbacuju, što u konačnom zbroju i ne ostavlja mnogo: najopipljivija je i najznačajnija zapravo ona jednokratna financijska pomoć pauperiziranom piscu, a to, čini mi se, baš i nije...
Kritika • 06.03.2012.

Anđelko Vuletić : Konci i konopci

Pedesetak zastupljenih, uglavnom dužih pjesama zasićenih pseudouniverzaljama te leksikaliziranim metaforama i brojnim poslovicama (grlom u jagode, kako je - tako je, dvije ruke kojima sam sve stekao, za čije babe zdravlje?) posredovanim kolektivnim iskustvom uglavnom se, tako, bave čovjekovom bačenošću u svijet, sveprisutnim Angstom, alijenacijom i drugim pripadajućim toposima, no nerijetko gotovo na ...
Kritika • 16.01.2012.

Slađan Lipovec : U nekoj od mogućih stvarnosti

Treća samostalna pjesnička knjiga Slađana Lipovca donosi svojevrsnu sintezu njegovih dosadašnjih po-etičkih preokupacija: spoj žestine i izravnosti koje su bile odlikom dobrog dijela pjesama iz prvijenca Emily Dickinson u mom gradu (2003.) te istovremeno kontemplativne ukotvljenosti u pejzaž i analitički raščlanjene neoegzistencijalističke rastemeljenosti informatiziranog velegradskog postfordističkog...
Kritika • 23.11.2011.

Branislav Oblučar : Pucketanja

Oblučar je, prije svega, predani čitatelj (i eksplicite će reći: ja sam iznimno trezven čitatelj, čitatelj koji se trudi, čitam vrlo sporo i pažljivo, takvoga bi zapravo poželio skoro svaki pisac), te ova knjiga, na neki način, predstavlja himnu tome samotničkom procesu. Knjige se, i ono što je u knjigama, upisuju duboko u protagonistov mentalni prostor (čak ga i fizički ozljeđuju!); njegova je...
Kritika • 04.01.2011.

Branko Maleš : Vertigo

Što nam, dakle, nudi šesta po redu Maleševa pjesnička knjiga hičkokijanska naslova? Ništa više i ništa manje od Maleša na kakvog smo odavno navikli: lucidnu, duhovitu, razigranu i živu zbirku stihova, doduše bez osjetna poetičkog ili tematskog novuma. Ako je promotrimo u kontekstu ranijih knjiga, ona predstavlja svojevrstan povratak s 'primitivističkih', 'infantilnih' evokacija i...
Kritika • 05.12.2010.

Zoran Kršul : Mogućnost točke

Usprkos stilskoj ujednačenosti, visokoj razini konceptualizacije i generalno solidnoj zanatskoj izvedbi, čitamo vrlo neujednačenu i, čini se, pomalo nasilno sklopljenu knjigu. Njezin središnji, najuspjeliji, u pojedinačnim pjesmama i vrlo suvereno ispisan ciklus naslovljen "Na pikniku", koji udomljuje i naslovnu pjesmu, proširen i nadopunjen ponekom u druge cjeline zalutalom pjesmom mogao bi, čini mi se,...
Kritika • 10.11.2010.

Jakša Fiamengo : Jeka

Iako, čini mi se, ne možemo govoriti o najboljoj, riječ je o, recimo to odmah, sasvim solidnoj, mjestimice vrlo dobroj, iako ponešto 'bljutavoj' knjizi. U šest ciklusa, naslovljenih Stigavši na trg, Čitajući znamenja, Iza okuke, Virus sjete, Punta corrente i Pigment zime Fiamengo se ponovno uhvatio u koštac s nosivim toposima areala koji je u središtu njegova pjesničkog projekta od samog...