Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Najava • Piše: MV Info • 31.10.2005.

Kratki susret
Održava se
02.11.2005.

U zagrebačkoj Knjižnici "Ivana Gorana Kovačića" u Vukovarskoj 35 u okviru ciklusa besplatnih video projekcija "Lakomo oko XII", pod nazivom "Klasici žanrovskog filma", 2. studenog (srijeda) 2005. u 19 sati biti će održana projekcija filma "Kratki susret" Davida Leana ("Brief Encounter", 1946).

Impozantni epovi kasnijih godina Davida Leana ponekad prijete da zasjene njegove relativno skromnije ranije radove, ali previše se usredotočiti na čisti spektakl Lawrencea od Arabije ili Doktora Živaga značilo bi previdjeti neka od Leanovih najvećih postignuća. Konačno, samo je vrhunski filmaš mogao režirati Lawrencea od Arabije, a isto majstorstvo forme vidi se i u Leanovim početničkim filmovima premda u mnogo manjim omjerima.

Lean je već režirao tri ekranizacije djela Noela Cowarda kad je počeo snimati "Kratki susret", zasnovan na Cowardovoj jednočinki "Mrtva priroda". Ali kratkoća komada natjerala je Leana da proširi materijal, te pritom proširi i vlastiti filmski rječnik. Ispričan u flashbacku, "Kratki susret" prati platonsku vezu domaćice Laure (Celia Johnson) i doktora Aleca (Trevor Howard) koji se slučajno susreću na željezničkoj postaji. Očito je da između njih dvoje postoji veza, ali oboje znaju da njihova romansa ne može prijeći nekoliko potajnih sastanaka za ručak.

Razrađujući jedan od najuspješnijih "suzomamaca" u povijesti filma, Lean je napravio nekoliko iskoraka u formi koji su ga ubrzo pokazali kao nekoga tko nije samo iskoristio slavu Noela Cowarda. Prvo, Lean je izvukao priču s kolodvora, dodajući detalje vezi osuđenoj na propast. I iskoristio je sva filmska sredstva koja je imao na raspolaganju: svjetlo je, primjerice, blizu strogom izgledu Leanovih kasnijih ekranizacija Dickensa, simbolički maksimalno koristeći mračnu, zadimljenu postaju. Istodobno je dobro iskoristio zvučne efekte (osobito zvuk brzog vlaka), kao i glazbu, uključujući Rahmanjihovljev Koncert za glasovir br. 2 kao glavnu temu filma.

Ali, iznad svega, Lean često u krupni plan stavlja oči Celije Johnson, koje pričaju bolju priču nego mnogi scenariji. Ona i Howard izvrsni su u toj tužnoj priči, svaki im je pokret natopljen značenjem, a vrsni dijalog ukrašen dubokim osjećajima. Prolazni pogled, dodir prsta na ruci, zajednički smijeh – to je doslovno sve što je dopušteno tim zlosretnim ljubavnicima, a Johnson i Howard predivno prenose ovu tužnu svijest.
Joshua Klein ("1001 film koji svakako trebate pogledati")

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –