Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel

Dragan Jurak ×

Kritika • 02.02.2015.

Dave Eggers : Circle

Iza neformalnog, individualističkog imidža informatičko-internetskih divova krije se začudni kolektivizam i prijeteći totalitarizam. Tendencija kapitalističkih korporacija da se izdvajaju iz demokratskog društva i gaje hijerarhijski, autoritarni tip organizacije, usmjeren vlastitom jačanju, dobro je poznata. Takvim korporacijskim diktaturama mlade informatičko-internetske kompanije daju novi zamah, ali i...
Kritika • 12.01.2015.

Ivana Šojat-Kuči : Jom Kipur

U odnosu između oca i sina otac je taj koji je glas autoriteta. Otac progovara iz ideološke paradigme koju je Josip napustio, izdao. Zbog toga otac za razliku od psihijatra može govoriti i onome što sam ne zna, što nije iskusio: o ratu, Vukovaru, zarobljavanju, mučenjima. Time Ivana Šojat-Kuči uspostavlja vrlo zanimljivu mrežu unutarhrvatske komunikacije. Dok u psihijatrijskoj ordinaciji Josip Matijević...
Kritika • 02.01.2015.

Thomas Piketty : Kapital u 21. stoljeću

Pikettya ne zanimaju ideološka rješenja, nego ekonomski instrumenti koji mu stoje na raspolaganju. Podivljalog bika ne želi u pravedničkom gnjevu gađati interkontinentalnom raketom s atomskom bojevom glavom, već ga poput matadora onesposobiti jednim jedinim preciznim udarcem poreznog mača. Premda ljevičar Piketty odbacuje lijevi radikalizam. Dapače, za razliku od većine kritičara suvremene neoliberalne...
Kritika • 19.12.2014.

Thomas Pynchon : Skrivena mana

Slavan po svom miješanju "visoke" i "niske" kulture, u "Skrivenoj mani" Pynchon prvenstveno miješa filmsku i literarnu tradiciju noir krimića. Na rubovima romana pojavljuju se ekskursi o Lemuriji, pacifičkoj Atlantidi, ili ARPAnetu, proto-internetu. No od prepoznatljivog miješanja "visokog" i "niskog" malo je toga ostalo. "Skrivena mana" noirovski je koktel od ¼ Chandlera, ¼ Hammeta, i ½ "Velikog Lebowskog",...
Kritika • 11.12.2014.

Magda Szabo : Vrata

Uobičajeno je "Vrata" čitati kao dvostruku, paralelnu biografiju književnice i njene kućne pomoćnice. Obje biografije obilježene su predratnom, ratnom i poslijeratnom Mađarskom, ali i specifičnom sudbinom dviju žena ne samo unutar povijesti, politike i društva, već i unutar vlastitog odnosa, određenog neobičnom međuovisnošću i prijateljstvom. No zanimljivijim od te dvostruke biografije čini se...
Kritika • 19.11.2014.

Mathias Enard : Zona

Kritika • 16.10.2014.

Patrick Modiano : Mali Dragulj

No 'Mali Dragulj' zanimljiv je roman. Naglasak je dakako na 'mali'. I na tematskoj jednodimenzionalnosti (pitanje zanemarene djece ne dovodi se u vezu s oslobađanjem žena), na intimi, na žanrovskoj redukciji, na melankoličnoj atmosferi zadimljenih bistroa i chet-bakerovskog 'blue jazza'… Što je sve onima iz Stockholma bilo dovoljno da, nakon pomnog čitanja kompletnog Modianova opusa, Philipa Rotha još...
Kritika • 10.10.2014.

Boris Buden i Želimir Žilnik: Uvod u prošlost

Buden je skroz jasan: "Koliko je samo milijuna sati nastave povijesti u školama bivše Jugoslavije bilo posvećeno zlu bratoubilačkog rata. I čemu je koristila ta silna gomila znanja? Ničemu..." Žilnikovo iskustvo traume je više od tog znanja jer "uključuje i iskustvo neznanja", iskustvo "njegove praktične bezvrijednosti". Ni Žilnik, ni Makavejev, Žika Pavlović, i svi ostali, nisu zaustavili rat. Neće...
Kritika • 26.09.2014.

Mihail Šiškin : Pismovnik

Šiškin je književnost s velikim "K". Velika "K" je najčešće antidatirana: za svojim vremenom kasni 50-100 godina. U pravilu je cijepljena na suvremenost, ironiju, humor, eksperiment, modernizam općenito. Ponešto od svega toga je i Šiškin... "Pismovnik" je pisan krajem nultih, objavljen 2010., no radnjom bježi u pedesete, i još dalje, na početak XX stoljeća. Ironije nema. Humora ima samo u tragovima....