Borba predatora ugrožava američko tržište knjiga
Dok je u većem dijelu Europe institut jedinstvene cijene knjige brana najvećim igračima na tržištu knjiga da u bespoštednoj utrci za kupcima i profitom svojim predatorskim ponašanjem bezobzirno uništavaju sve manje od sebe, i liberalno američko tržište knjiga sve se više suočava s problemima koje donosi rat najvećih prodavača knjiga u kojem je glavno oružje "Njegovo Veličanstvo Popust".
Da je stvar u velikoj mjeri izmakla kontroli potvrđuje i nedavni zahtjev koji je Ministarstvu pravosuđa SAD uputila ABA (The American Booksellers Association / Američko udruženje knjižara) povodom rata cijenama koji međusobno vode Wal-Mart, Amazon.com i Target Corp.
Naime, bespoštedna borbu s popustima koju je inicirao veliki prodajni lanac Wal-Mart cijene za desetak najatraktivnijih i najiščekivanijih tvrdoukoričenih novih hit-izdanja na tržištu spustio je na čak 8,98 $ (dok je npr. puna cijena još neobjavljenog romana Stephena Kinga 35 $) , što prema ABA-i direktno ugrožava tržite knjiga, i ako se takva praksa ne zaustavi imati će dugoročno loše posljedice po sve u lancu knjige.
Iako se takve drastična sniženja cijena (s druge strane previsoke startne cijene priča su za sebe) nerijetko pravdaju brigom za kupca i željom da potrošačima knjige budu što dostupnije, manje prozaična posljedica spuštanja cijena preko svake mjere je ugrožavanje opstanka velikog broja manjih neovisnih knjižara. One nisu u mogućnosti nositi se s poremećajima na tržištu koje nameću veliki lanci knjižara i najveći online knjižari koji se svjesno odriču zarade na čak i najtraženijim bestselerima. Naime, tržišni predatori svoju računicu ne vide u zaradi prilikom prodaje bestselera, već iste koriste kao mamac kojim žele privuči što veći broj kupaca kojima će onda nastojati prodati i ostale, mahom skuplje proizvode najšireg spektra koje imaju u ponudi.
Kupce, naravno, ne zanima situacija tj. problemi na tržištu, njima je važno da npr. novog Dana Browna ili Stephena Kinga kupe po što povoljnijoj cijeni, i uglavnom podržavaju politiku tržišnih predatora. Svjesno ili ne, pri tome zanemaruju činjenicu da veliki lanci klasičnim metodama ucjene od nakladnika (pogotovo od onih manjih) traže i sve veće provizije tj. rabate za prodaju knjiga, što pak rezultira previsokim startnim cijenama, i tu se priča vrti u krug.
Ali očito je da je i sve više nezadovoljnih koji ne gledaju blagonaklono na činjenicu da nekolicina najvećih igrača želi podijeliti tržište ne pitajući pri tome za kolateralnu štetu. Hoće li pak predstavka Udruženja američkih knjižara uroditi plodom nezahvalno je za prognozirati, mada vjerojatno neće proći jer se predatori pažljivo pridržavaju postojećih zakonskih okvira.