Drastičan porast prodaje e-knjige u SAD-u

Kako izvještava Publisher's Weekly, prema podacima Udruženja američkih nakladnika za srpanj 2010. godine prodaja knjiga u elektroničkom formatu porasla je za 150,2% (iznosila je 40,8 milijuna dolara), čime se nastavlja snažan uzlazni trend iskazan i i mjesecu lipnju, kada je prodaja porasla za "samo" 118%. Gledana na godišnjoj razini, prodaja je u prvih sedam mjeseci 2010. veća za 191%, a vrijednost ukupno prodanih e-knjiga bila je 219,5 milijuna dolara.
Mnogo je faktora koji su utjecali na drastičan porast prodaje e-knjige, godinu su obilježili ratovi najvećih igrača na tržištu (Amazon protiv MacMilliana) i e-čitača knjiga (Kindle protiv Nooka & iPada), i kako trenutno stvari stoje Amazon je zauzeo, prema vlastitim procjenama, čak 70-80% tržišta e-knjige, dok Barnes&Noble i Apple, svaki za sebe pak tvrde da drže po 20%, što uz ovakvo i ne preveliko neslaganje u brojkama u svakom slučaju potrđuje trenutnu veliku prednost Amazona u odnosu na svoju konkurenciju.
Znakovito je da u srpnju prodaja tiskanih knjiga bilježi pad, a slično se dogodilo i s prodajom audioknjiga (uglavnom u CD formatu) koja je manja za 35,6% i iznosi 8,7 milijuna dolara, no istovremeno raste prodaja audioknjiga koje su kupljene downloadom s Interneta, i ona je veća za 38,4% i trenutno iznosi 6,6 milijuna dolara.
Naravno, ovdje iskazani podaci nisu potpuni jer svi nakladnici i i prodajni kanali ne dojavljuju podatke o prodaji, ali je moguće iščitati trend, koji će se vrlo je vjerojatno i nastaviti u idućim mjesecima.
Ono što bi moglo naškoditi prodaji e-knjiga su prijepori između nakladnika e-knjiga i najvećih prodavatelja, među kojima je na više načina najaktivniji Amazon, koji u borbi s Appleom glavninu svoje strategije gradi na modelu drastičnog spuštanja cijena, čemu se pak protive brojni nakladnici i namjeravaju tome doskočiti određivanjem fiksne (ali i više) prodajne cijene e-knjiga.
Zagovornici "rezanja" cijena e-knjiga jak argument imaju u činjenici da cijene koje nakladnici namjeravaju postaviti zapravo destimuliraju prodaju e-knjiga jer se probližavaju cijeni tiskanog izdanja, i idući će tjedni vrlo vjerojatno pokazati tko će se u ovom ratu pokazati izdržljiviji i otporniji, da li nakladici ili Amazon (jer Apple se za sada odlučio prikloniti volji nakladnika).
Očito je, dakle, da je američko (a onda i englesko) tržište u snažnom previranju, i bit će zanimljivo pratiti kako će se nadmudrivanja oko e-knjige odraziti i na vrlo liberalno određene uvjete na tržištu tradicionalne, tiskane knjige, koja unatoč velikoj ekspanziji elektroničkih formata i dalje drži značajan primat u ukupnoj prodaji.