Hrvatski nakladnici i knjižari zasukali rukave... i napokon misle ozbiljno

Iako je blizina godišnjih odmora nepodnošljivo blizu prva radna, ujedno i konstituirajuća sjednica novoizabranog Vijeća Zajednice nakladnika i knjižara počela je još uvijek na vrijeme (sredina je lipnja), dovoljno rano da hrvatski knjiški ceh i prije godišnjih odmora
započne s ozbiljnijim radom na rješavanju brojnih problema s kojima se već duže vrijeme suočava.
Izostala je i uobičajena "akademska četvrt", sjednica je počela točno u podne, a novi/stari predsjednik Zajednice Zdenko Ljevak na samom je početku izložio kako namjerava i sadašnju i sve buduće sjednice vijeća svesti u razumnih 2 sata trajanja, a diskusije sudionika rasprave do 5 minuta, a poželjno i kraće. S lakoćom rutinera uspio je održati koncentraciju okupljenih članova Vijeća i bez većih zastoja privesti prvu sjednicu uspješno kraju, i što je najvažnije - s međusobno dogovorenim sasvim konkretnim zadacima i personalnim zaduženjima za realizaciju istih.
Iako rad po radnim skupinama formiranih oko sasvim konkretnih zadataka i nije neka novost, ovaj put se čini da su i nakladnici i knjižari shvatili da je proteklih godina previše vremena potrošeno "u prazno", i da je neophodno da se praktično odmah, s maksimalno skraćenim rokovima, pokušaju korak po korak pozabaviti pitanjima poput izrade Kodeksa nakladnika i knjižara, pripreme Zakona o knjizi, doradom postojećeg Sporazuma o jedinstvenoj cijeni knjige, razvoja knjižarstva i distribucije knjiga, reguliranja te dorađivanje koncepata domaćih i inozemnih sajmova knjiga, pitanja vezanih za nakladništvo i distribuciju udžbenika, problema znanstvene knjige...
Iskristalizitala se potreba za osnivanjem desetak radnih grupa (od kojih su ipak kasnije pojedine srodne spajane u nekoliko tzv. Supergrupa), a članovi Vijeća su između sebe prema vlastitim interesima odabrali voditelje tj. koordinatore pojedinih grupa (pri čemu ne treba zaboraviti činjenicu da je rad u Zajednici volonterski!) s prvim zadatkom da do iduće sjednice Vijeća koja bi se morala održati do kraja mjeseca lipnja predlože razrađeniji plan rada pojedinih grupa i potencijalne vanjske suradnike iz redova šireg članstva Zajadnice nakladnika i knjižara.
Kako se do sada komunikacija između članova Zajednica pokazala kao veliki poroblem, pa često članstvo nije imalo pravovremenih i kvalitetnih informacija o tome što se radilo (kad se radilo), odlučeno je da se u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom što hitnije krene u izradu internet stranica Zajednice preko kojih ne samo da bi se mogle u svakom trenutku saznati sve novosti o radu i članstvu Zajednice, već putem kojih bi bilo moguće i koordinirati rad kako unutar pojedinih netom oformljenih radnih grupa, baš kao i njihovo međusobno usklađivanje.
I mada će netko možda primijetiti da je usvojeni plan u pojedinim segmentima svojevrsni "deja vu" to je tek djelomično točno jer je mnogo važnije da se ovaj put mnogo preciznije i razrađenije krenulo prema njegovom izvršavanju, da se razmišljalo i o mogućem makar okvirnom vremenu izvršenja, pa su tako npr. određeni i najprioritetniji zadaci koje je potrebno odraditi praktično odmah (web Zajednice, nastup na Sajmu knjiga u Frankfurtu i Interlibetu) ili neposredno uoči ili poslije Interlibera (pripreme za izradu Zakona o knjizi, eventualne promjene Sporazuma o jedinstvenoj cijeni itd.). Dakle, osim što su definirani zadaci dogovorena je metodologija rada, a dodatno će se i podrobnije odrediti i precizniji rokovi, što bi pod uvjetom da članovima kako Vijeća tako i Zajednice ne ponestane entuzijazma napokon moglo rezultirati dugoočekivanim promjenama na bolje.
Jer, iako se na makro planu čini da je svakim danom sve manje toga u našim rukama, zašto se barem ne bi okušali u tome da smo sami gospodari svoje "nakladničko-knjižarske" sudbine? Ako budemo mislili i djelovali ozbiljno tada to zapravo i jesmo.