Koncept novog lanca knjižara 'Algoritam-Profil-Mozaik' predstavljen javnosti
Na ekspresno sazvanoj konferenciji za medije danas su javnosti otkriveni detalji fuzioniranja postojećih knjižarskih lanaca Algoritma i Profil Mozaika u jedinstveni knjižarsko-multimedijalni lanac "Algoritam-Profil-Mozaik". Na presici su se pojavili direktori sve tri tvrtke osnivača - Neven Antičević, član Uprave Algoritam d.o.o.; Bojan Vidmar, direktor Mozaik knjiga d.o.o.; Daniel Žderić, direktor Profil društava i Branko Šoštarić, predsjednik Uprave (nove tvrtke) Algoritam-Profil-Mozaik d.o.o.
Obrazlažući razloge spajanja, Neven Antičević (Algoritam) ih je sažeo u jednoj rečenici: "Dosadašnju energiju koju smo koristili međusobno se boreći sad ćemo usmjeriti u to da kupcima omogućimo bolje uvjete kupnje", a to zapravo znači da su do pred koju godinu vrlo ambiciozni vlasnici najvećih hrvatskih nakladničkih kuća i knjižarskih lanaca shvatili da je dubina ekonomske krize koja potresa hrvatsko društvo, pa onda i tržište knjige, prevelika da bi se na duži rok mogli samostalno uspješno nositi s istima.
Očito je da je prvi korak koji je prije dvije godine napravljen spajanjem knjižara Profila i Mozaika knjiga u zajednički knjižarski lanac "Profil Mozaik" bio nedovoljan u sve bržim promjenama koje se zbivaju kako na globalnom tako i na lokalnim tržištima knjige, i da je uključivanje Algoritma kao trećeg velikog igrača (a dojučerašnjeg konkurenta koji je snažno pozicioniran u ponudi strane knjige i multimedijalnih proizvoda, uz sve prisutniju ponudu i knjiga domaćih nakladnika) bio logičan potez umjesto međusobnog iscrpljivanja raznim "formatima" borbe na tržištu, u čemu su pak najčešće kolateralne žrtve bili manji i srednji hrvatski nakladnici. Rezultat toga je da je nakon polugodišnjih pregovora dogovoreno stvaranje nove knjižarske infrastrukture koju čini 40-ak knjižara (s 9260 m2 prodajnog prostora i 230 zaposlenika) koje će u svojoj ponudi imati preko 150.000 proizvoda, od knjiga pa do multimedije.
Bojan Vidmar (Mozaik knjiga) istaknuo je kao prednost djelomičnu međusobnu različitost sva tri partnera, i činjenicu da je ovo spajanje idealna prilika da se od svakog baštini ono u čemu je pojedina tvrtka bila najbolja, što bi pak trebalo rezultirati da njihovi kupci dobiju što bolju uslugu, a da njihovi dobavljači u novom lancu dobiju kvalitetnog partnera. U tom kontekstu istaknuto je i da se neće potpisivati novi ugovori s izdavačima, no taj dio je ostao pomalo nejasan i idući dani će pokazati što točno očekuje hrvatske nakladnike tj. pod kojim će uvjetima poslovati s novim lancem.
Danijel Žderić (Profil) istaknuo je kako bi knjižare u novom lancu trebale u većoj mjeri profunkcionirati i kao mjesta kulture a ne samo mjesta prodaje knjiga i multimedije, što će posebno nastojati postići u manjim gradovima u kojima će lanac imati svoje knjižare, tj. da im je namjera i u tim manjim mjestima organizirati češća gostovanja autora i promocije knjiga. Žderić je dodao i kako budućnost hrvatskog knjižarstva vidi u eventualno dva veća knjižarska lanca jer okrupnjavanje je svjetski trend (no u svijetu je trend i postojanje brojnih tzv. nezavisnih knjižara, u zemljama poput Francuske i posebno zaštićenih, pa čak i lanaca nezavisnih knjižara kao svojevrsne protuteže najvećim i na tržištu dominantnim knjižarskim lancima, op.ur.) te da pozivaju i druge vlasnike knjižara da im se pridruže.
Branko Šoštarić (ex Algoritam i predsjednik Uprave nove tvrtke) u kraćim je crtama opisao na koji će se način odvijati fuzioniranje postojećih lanaca/knjižara, pa će se do kraja travnja kao prvo uskladiti postojeće baze artikala kojih će ukupni zbroj iznositi oko 150.000, do kraja svibnja svi bi se ti artikli trebali razmjestiti na policama knjižara (naravno, ovisno i o profilaciji pojedinih knjižara), za jesen se očekuje da sustav profunkcionira u svim segmentima, dok se za 2015. godinu očekuje da lanac posluje s dobiti. Pri tomu je važno da se planira i snažan iskorak na internet putem web prodaje, društvenih mreža ali i samostalne korisničke mreže kroz portal Imaginarij (trenutno je u beta fazi) preko kojeg će se ostvarivati i poticati interakcija s korisnicima. Očito je dakle da "Algoritam-Profil-Mozaik" namjerava stvoriti sinergiju zemaljske i online prodaje, a što je onda pretpostavka i potencijalno značajnijoj prodaji digitalnih sadržaja u skorijoj budućnosti.
Na naše pitanje na koji će se način stvaranje novog a ujedno i najvećeg knjižarskog lanca u Hrvatskoj (uz dodatnu opasku da je danas u Hrvatskoj potrebnija raznovrsnija profilacija postojećih knjižara od njihovog broja, op.ur.) odraziti na poziciju manjih i srednjih nakladnika koji na sve to gledaju s razumljivim podozrenjem, odgovoreno nam je da će ovo spajanje omogućiti i kvalitetniju prodaju izdanja svih hrvatskih nakladnika, da će novi lanac biti otvoren svima i da neće favorizirati samo izdanja svojih osnivača, te da se u perspektivi može očekivati i profilacija određenog broja knjižara, pa ako možda za sada i ne u smislu da neki veći gradovi napokon dobiju i prave znanstvene knjižare a ono barem u vidu otvaranja kakve specijalizirane dječje knjižare.
Na dodatno pitanje o tome kako će se postaviti prema još uvijek važećem Sporazumu o jedinstvenoj cijeni knjige, koji onemogućuje stvaranje monopola nelojalnom konkurencijom cijenama knjiga, dojma smo da smo ih malo zatekli pitanjem, ali se i uvjerili da se već duže vremena u Zajednici nakladnika i knjižara razmišlja o potrebi modifikacije dosadašnjeg modela implementacije jedinstvene cijene u Hrvatskoj (no, eventualne promjene Sporazuma moguće je donijeti samo dogovorom branše i resornih ministarstava supotpisnica Sporazuma jer institut jedinstvene cijene je važna brana ostvarivanju bilo čijeg monopola na tržištu, a upravo koncentracija "moći" i osnivanje knjižarskih mega-lanaca u sebi uvijek krije tu opasnost, op ur.).
Za kraj, iako to pitanje nije bilo postavljeno na presici, u razgovoru nakon iste doznali smo i upravljačku strukturu novoformiranog knjižarskog lanca, u kojem Algoritam drži 52% a Profil i Mozaik knjiga po 24%. Na tom tragu je vjerojatno i izbor Branka Šoštarića za predsjednika Uprave novog poduzeća, dok su u Upravu još kooptirani i Minela Barbarić i Nikica Micevski, dosadašnji direktori Profil Mozaika.