Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Sanja Žaja Vrbica

Marko Rašica

  • Nakladnik: Društvo povjesničara umjetnosti Hrvatske
  • 07/2014.
  • 319 str., tvrdi uvez
  • ISBN 9789536089307
  • Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.

Likovna monografija, urednica: Irena Kraševac, izvršna urednica: Martina Petrinović, dizajn: Mario Aničić, fotografije: Milan Drmić, Miroslav Dvorščak, Jovan Kliska, Tomislav Turković, Darko Vrbica

Marko Rašica (Dubrovnik, 1882.– Koločep, 1963.) hrvatski je slikar školovan na bečkoj Akademiji (1903.-1907.) u doba najvećeg procvata secesije koja je snažno obilježila rano razdoblje njegova slikarstva. Do 1917. živio je u Ljubljani, Münchenu, Pragu, Parizu i Nizozemskoj, a potom dolazi u Zagreb i postaje profesor na Obrtnoj školi.

Rašica je bio izuzetno svestran umjetnik, pored ulja na platnu i akvarela, zidnih slika, okušao se u grafičkim tehnikama, iskucavanju metala, vitrajima, mozaicima, primijenjenim umjetnostima, grafičkom i tekstilnom dizajnu.

Napisao je nekoliko književnih djela u formi proze i pjesama, povremeno se javlja novinskim člancima upozoravajući domaću javnost na potrebu pokretanja umjetničkih aktivnosti (1908.), reorganizacije umjetničko-obrtnih zavoda (1926.) te apelira na zaštitu crkvene baštine od prodaje i odlaska izvan granica zemlje (1937.). Bavio se i restauracijom umjetnina,  a okušao se i u kiparskom području izradom gipsanog modela za spomenik pobjede na Lovćenu 1916.g. Bio je član grupa Vesna, Medulić, Lada i Djelo.

Iznimni su njegovi pejzaži dubrovačke okolice i sjevernog Jadrana koji su uvršteni u najznačajnije preglede hrvatske umjetnosti prve polovine 20. stoljeća i nalaze se u fundusima većine hrvatskih muzeja. Početni plenerizam obogaćen bečkim secesijskim i simbolističkim iskustvima, zamjenjuje magično-realističkim kompozicijama, art decoom, potom poetskim realizmom, tek povremeno se dodirujući s ekspresionizmom i neoklasicizmom.

Unutar hrvatskog slikarstva slikara dubrovačke provenijencije, Rašica se nadovezuje na Medovića i predstavlja sponu između Medovića i Ignjata Joba. Svojom svestranošću i sklonošću eksperimentima, jedinstvenim amblematskim rješenjima pejzaža, te iznimnim senzibilitetom za kolorit opravdava kontinuirani interes likovne publike za svoj rad.

On je jedan od malobrojnih naših umjetnika afirmiranih i izvan Hrvatske zapaženim prezentacijama u Londonu, Ljubljani, Beču, Parizu i Pragu i zaslužio je pozitivnu valorizaciju i čvrstu afirmaciju među hrvatskim umjetnicima. Sudjelovao je na 70-ak samostalnih i skupnih izložbi, kontinuirano praćen značajnim perima naše likovne kritike s više od 300 bibliografskih jedinica posvećenih njegovom radu.

Monografijom Marka Rašice izvlači se iz zaborava zanimljiv opus umjetnika, koji je dugo vremena postojao isključivo na marginama regionalnoga stvaralaštva (dubrovačkog pejzažizma) iako je po svojim formativnim premisama upravo kozmopolitski.

Tonko Maroević

***

Sanja Žaja Vrbica rođena je u Dubrovniku 1969. god. Studij povijesti umjetnosti i informatologije, smjer muzeologija, završila je na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1993. Od 1995. do 2005. kustos je u Umjetničkoj galeriji u Dubrovniku. Od 2005. zaposlena je na Sveučilištu u Dubrovniku kao asistent na Odjelu za umjetnosti i restauraciju. God. 1999. obranila je magistarski rad „Likovna kritika i izložbe u Dubrovniku 1878.-1979., a 2011. doktorsku disertaciju „Marko Rašica“ na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Autorica je izložbe održane 2013. u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik u povodu 130. obljetnice rođenja i 50. godišnjice smrti Marka Rašice.

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –