Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Najava • Piše: MV Info • 14.06.2006.

Bloomsday na Tuškancu
Održava se
16.06.2006.

U petak, 16. lipnja 2006. godine, od 8 do 23 sata, u napuštenom Ljetnom kinu Tuškanac, obilježit će se 103. obljetnica Bloomsdaya Jamesa Joycea. Poznato je da je Leopold Bloom u slavnom piščevom romana "Uliks" krenuo na svoju jednodnevnu odisejadu kroz urbani krajolik isto tako u u četvrtak, 16. lipnja 1904. godine, negdje oko 8 sati ujutro. Stoga se ovaj datum, u čast Jamesa Joycea, slavi u barem 60-ak zemalja diljem svijeta...

Projekt u nastajanju izvodi Ivan Ladislav Galeta sa suradnicima, a ovogodišnji Bloomsday ujedno je i najava 24. Muzičkog biennala Zagreb koje će se održati od 19. do 28. travnja 2007.

Smještanje projekcije eksperimentalnog filma ili videa u točno određeni prostor, odnosno stvaranje i režiranje scene u kojoj će se projekcija odigrati kao sastavnog dijela kontekstualne umjetničke cjeline, nije neobično, a ni rijetko. Svaka instalacija unutar koje je predviđena i video-projekcija takav je primjer koji možemo smatrati "proširenom projekcijom". Jednodnevno krčenje i pripremanje ljetne kino dvorane, snimljeno je i dokumentirano. Obrađeni materijal bit će prikazan na oštećenom ekranu istog tog prostora.

PROGRAM:

8.00 :: košnja trave, priprema pozornice

20.00 :: koncert Ansambla Cantus
Leptiri, Olja Jelaska (14 min)
1. stavak Afrička ljubica; 2. stavak Noćurak; 3. stavak Ružine latice

20.15 - 22.50 :: videoprojekcija Ivana Ladislava Galete (20 min; loop)

22.50 :: koncerta Ansambla Cantus

23.00 :: završetak programa

***

Galetina akcija "Bloomsday na Tuškancu" promišljen je i domišljen pothvat sa svrhom vraćanja jednog autohtonoga prirodno-umjetničkog prostora Zagrebu. Naime, staro ljetno kino na Tuškancu godinama je zaraslo, ‘umjetničkom intervencijom okoliša’, u šumu i raslinje, koji su vratili taj prostor prirodi. No, Galeta sada dijalektički želi ponovno vratiti isti prostor umjetničkoj invenciji čovjeka. Naravno, onoj koja ne bi poremetila sam prirodni sklad.

Tri dana prije same projekcije autor projekta uputio se sa snimateljicom Anom Hušman u spomenuti prostor, gotovo u samu središtu grada. Koristeći se kosom, škarama za obrezivanje voćaka, trsnim škarama, lopatama, grabljama – kao osnovnim nemehaniziranim alatom – Galeta je raščistio polovicu prostora ispred velikog, prirodno ruinirana kamenog ekrana ljetnoga kina. Drugu je polovicu ostavio netaknutom kako bi naglasio kontrast prostora.

U filmu se nižu kadrovi, po mnogočemu srodni onima iz Endarta. Na početku bilježe se noge čovjeka koji se penje kamenim stubama, zatim total ekrana te autorov ulazak košnjom u kadar prostora zbivanja radnje filma. Zabilježen je lijep i topao kasnoproljetni dan i čovjekov (Galetin) rad na zemlji i travi. Osim što je pokosio visoku travu, ‘čovjek’ je čistio prostor od ‘civilizacijskih ostataka’ – konzerva Coca-Cole, kartona, pivskih boca i drugih manjih otpadnih predmeta. Očistio je i toranj projekcijskog prostora od smeća, zemlje, prašine i ostataka odlomljena betona. Sam ulazak u taj prostor kao i njegovo čišćenje učinjen je začudnim za svakoga gledatelja koji ne poznaje prostor. Kratki rezovi kadrova natpisa i grafita na zidu projekcijske prostorije dani su kako bi ostvarili dodatni Verfremdungseffekt.
Ti će kadrovi biti razotkriveni tek na samoj projekciji, kada se bijeli projekcijski toranj pojavio kao Gestalt-lik na pozadini ‘Bloomsday noći’ prikazivanja filma.

Ono što je sam autor, dakle Galeta, želio postići prikazivanjem filma u samozadanome prostoru i vremenu imalo je najmanje dvije svrhe. Najprije, želio je ponovno iskazati počast Joyceovu Uliksu i najobilježivanijem literarnom datumu, 16. lipnja 1904, i čuvenom putešestviju Leopolda Blooma Dublinom toga, sada i ne samo fikcijskoga dana. (Naime, svake se godine u Dublinu okupljaju tisuće hodočasnika toga sekularnog, književnog ukazanja.) Druga je svrha Galetina umjetničkog pothvata bila ostvariti projekciju snimljena materijala u samu prostoru gdje je i sniman...

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –