Kronologija umjetničkog oblikovanja knjige u Latviji
Prvotno podrijetlo knjige
Prva etapa u razvoju latvijskog umjetničkog oblikovanja knjige započinje u 16., 17. i 18. stoljeću, sa samim počecima latvijskog tiskarstva, kada se tiskaju vjerske publikacije u Njemačkoj. Često, kako bi sačuvali knjige, latvijski su majstori izrađivali impresivne metalne uveze. Sedamdesete godine 19. stoljeća mogu se smatrati zadnjom fazom ovog početnog, adaptacijskog razdoblja u umjetničkom oblikovanju knjige u Latviji.
Popularna knjiga
Sredina 19. stoljeća označila je korijenit zaokret u knjižnoj umjetnosti Latvije. Izdane su prve ilustrirane knjige beletristike u kojima se prvi put u opremi knjige pojavljuje drvorez, crno-bijela litografija i litografija u boji. Knjige trivijalnog sadržaja postižu veliku popularnost. Riječ je o knjigama koje su bile ilustrirane s tematskim, obično kromatskim, ilustracijama na koricama. Posljednja četvrtina 19. stoljeća stvorila je preduvjete za sveopći razvoj latvijske knjižne umjetnosti.
Art nouveau
Prijelaz iz 19. u 20. stoljeće započeo je interakciju različitih umjetničkih trendova, stilova i tendencija - realizma, simbolizma, sentimentalizma, historicizma i art nouveaua. Značajno se povećao opseg grafičke interpretacije grafičkog djela. Stav umjetnika prema oblikovanju tiskovine postao je prilagodljiviji. Art nouveau je prevladao. Rano 20. stoljeće predstavilo je njegove nove trendove koji se mogu naći u gotovo svim knjigama latvijskih umjetnika koji su radili u tiskarstvu.
Tendencije prema modernizmu
Nakon utemeljenja nezavisne države Latvije, 1918. godine, došlo je do procvata latvijske nacionalne umjetnosti i bibliologije. Premda je za vrijeme Prvoga svjetskog rata latvijsko gospodarstvo bilo uništeno, prvih godina nezavisnosti pojavile su se mnoge nove izdavačke kuće. U prvoj polovici 20. stoljeća nekoliko izdavačkih kuća surađivalo je s umjetnicima koji su imali inovativan stav prema grafičkom oblikovanju knjige i čiji se kreativni rad smatrao modernizmom.
Knjiga po mjeri umjetnika
Luksuzna izdanja 20-tih i 30-tih godina 20. stoljeća potvrdila su zrelost latvijskog umjetničkog oblikovanja knjige. Kako bi se ostvarili izdavački planovi, surađivalo se s talentiranim umjetnicima - Niklāvsom Strunkeom, Jānis Plēpisom, Ugom Skulmeom, Sigismundsom Vidbergsom i mnogim drugima. Za njih je bilo tipično savršeno oblikovanje knjige te raznolikost rukopisa.
Knjiga u dijaspori
Revolucija i ratovi 20. stoljeća doveli su do nastanka latvijskih zajednica u inozemstvu. Nakon pada carskog režima, brojni Latvijci su ostali u Rusiji i osnovali svoja vlastita kulturna središta od kojih je najveće bilo ono u Moskvi. Nekoliko latvijskih izdavačkih kuća započelo je s djelatnošću u Rusiji, a najproduktivnije su bile Prometejs i Spartaks. Oblikovanju knjige pridavale su malo pozornosti.
Knjiga u vrijeme okupacijskog režima (1940. - 1991.)
Za vrijeme sovjetske okupacije (1940. - 1941.) u potpunosti se promijenio izbor naslova za izdavanje. Povećao se broj socijalnih i političkih knjiga, a privatne izdavačke kuće bile su uništene. Od umjetnika se tražilo da radi u maniri tradicionalnog realizma, dok su izdavaštvo i tiskarstvo zadržali prijašnju kvalitetu.
Za vrijeme njemačke okupacije (1941. - 1945.) bio je obnovljen rad privatnih izdavačkih kuća. Knjiga se eksploatirala u ideološke svrhe no nekoliko izdavača izdavačke kuće Jānisa Kadilisa i Ernestsa Kreišmanisa, nastojalo je svojim radom postići ilustracije u umjetnički dizajn visoke kvalitete.
Za vrijeme druge sovjetske okupacije (1945. - 1990.), izbor materijala koji se koristio u tiskarskoj i izdavačkoj industriji bio je ograničen. Umjetnički je rad bio podvrgavan strogoj cenzuri. Šezdesetih godina umjetnici kao što su Aleksandrs Stankevičs, Gunārs Krollis i Indulis Zarinš počeli su tražiti nove oblike izričaja ne poklanjajući pozornost samo pojedinom grafičkim elementima nego cjelokupnom izgledu tiskovine. Ponovni interes za cjelovitim oblikovanjem započeo je novu eru latvijske knjižne umjetnosti.
Grafika u dječjoj knjizi
Do polovice 19. stoljeća izdavači su latvijskoj djeci namijenili malo ilustriranih knjiga. Široka ponuda uspostavljena je u drugoj polovici 19. stoljeća. Ilustracije su uglavnom bile kopirane iz njemačkih knjiga. Početkom 20. stoljeća nekoliko se vodećih latvijskih umjetnika okrenulo ilustraciji dječje knjige. Tradicije uspostavljene prijašnjih godina prekinute su i uskoro su potpuno nestale. Prevladao je tradicionalni realizam koji je imao odlike art nouveaoua. Uvjeti za daljnji rast grafike dječje knjige bili su stvoreni uspostavom latvijske neovisne države, kada se počela razvijati grafička interpretacija dječje knjige. U razdoblju sovjetskog režima, do 1980. godine, dizajnom latvijske dječje književnosti dominirao je socijalistički realizam. Ponovnim stjecanjem neovisnosti Latvije, oblikovanje dječje knjige zahvatile su dinamične promjene koje stimuliraju njegov razvoj.
Suvremena knjiga
Kad je Latvija 1991. godine vratila svoju neovisnost, izdavačka i tiskarska industrija bile su u dubokoj krizi. Morala su se usvojiti znanja i vještine za rad na računalu. Sklonost ovom mediju i njegova sveprisutna primjena u oblikovanju knjige pokazali su se pukom tehničkom novotarijom. U drugoj polovici 90-tih dizajneri i ilustratori proširili su izbor motiva, poklanjajući više pozornosti manulanom umijeću. U usporedbi sa sovjetskim publikacijama, u neovisnoj Latviji posljednjeg desetljeća knjiga je dobile moderna izgled. Danas u Latviji djeluje 60 privatnih izdavačkih kuća, a ilustratori uživaju nesputanu slobodu izraza - od tradicionalnog realizma do apstrakcije.
Cjeloviti tekst na engleskom jeziku možete pročitati OVDJE!