Marina Kralj Vidačak : Nova Planetopijina knjižara je naš novi vjetar u leđa
Krajem rujna prošle godine Zagreb je dobio novu knjižaru. Točnije, novu staru knjižaru. Naime, knjižara Planetopija preselila se u novi prostor, veći, bolji, ljepši a udaljen samo nekoliko metara od stare. Prostire se na 90 m2 i nalazi na adresi Ilica 68.
Zanimalo nas je kako je knjižara profunkcionirala, je li prihvaćena od knjižne publike, te kakvi su daljnji planovi Planetopije kako na području knjižarstva tako i u izdavaštvu, pa smo porazgovarali s Marinom Kralj Vidačak, direktoricom Planetopije.
Nenad Bartolčić: Započnimo razgovor s možda za vas i najvažnijom novinom kojom ste zaključili 2015. godinu, a to je bilo otvaranje nove Planetopijine knjižare u Ilici na broju 68, tek malo dalje od nekadašnje knjižarice, ali sada na puno više kvadrata. Bilo je to i vesela novost i za domaću knjižnu branšu, rijetka dobra vijest jer u Hrvatskoj se nove knjižare ne otvaraju često, a na žalost, posljednjih godina ne mali broj ih se zatvorio. Što očekujete od nove knjižare?
Marina Kralj Vidačak: U trenutku koji je postao vrlo depresivan za život knjige i knjižarstva priuštili smo si novi početak – preseljenje u veću i ljepšu knjižaru i krajem prošlog ljeta otvorili vrata naše nove oaze. Bila je to i borba za preživljavanjem jer razmišljali smo što i kako dalje, kako preživjeti unatoč velikoj krizi u proizvodnji i prodaji knjige, ali bila je to i naša vjera u posao koji radimo, strast koju osjećamo prema knjizi kao posebnom proizvodu koji ima svoju neprocjenjivu vrijednost pogotovo danas u vrijeme pobrkanih prioriteta i nedostatka moralnog, ekonomskog i ekološkog kompasa u vremenu u kojem živimo.
Nova knjižara je naš novi vjetar u leđa, prostor u kojem možemo našim kupcima i posjetiteljima na zorniji način i uz veću ponudu pokazati tko smo i što želimo. Knjižara ima predivan veliki izlog koji nas čini puno uočljivijima i kroz koji se vidi sve bogststvo nove ponude. Nadamo se da će nam uprava ta nova i proširena ponuda dovesti nove čitatelje i nove zagovornike ekologije i zdravih stilova življenja jer uz knjige to je još jedna snažna poruka za koju se zalažemo od samih početaka Planetopije.
Opišite ukratko ponudu tj. koncepciju nove knjižare. Osim uočljive ekološke osviještenosti na koje se sve načine želite pozicionirati u odnosu na postojeće knjižare u gradu?
Mi strastveno slijedimo svoje vrijednosti i nastojimo to pretočiti u ponudu knjiga i proizvoda koje nudimo našim kupcima. Iz sveukupne knjiške produkcije izdvajamo i nudimo rukom birane najkvalitetne naslove iz područja književnosti, publicistike, osobnog razvoja, zdravih stilova življenja... pa sve do predivnih knjiga i slikovnica za djecu, te knjiga na engleskom. Veći prostor daje nam mogućnost veće ponude i to nas jako veseli. Kod nas nećete naći sve što se objavi od knjiga nego ono što mi izaberemo za vas i u što zaista vjerujemo. Mislim da smo po tome drugačiji, jer smo se drznuli izraziti svoje mišljenje, biti knjižara sa stavom i porukom.
Također u samom uređenju knjižare poželjeli smo stvoriti nešto drugačiji dojam, to je prostor ispunjen drvenim policama i drvenim patchwork namještajem koji stvara osjećaj prirodnosti, ambijent u kojem se može opušteno razgledavati, sjesti i prolistati knjigu, u ugodnom i toplom okruženju koje izražava dobrodošlicu. Kod nas kupac naizlazi na susretljive i uslužne prodavače uvijek spremne dati dobru smjernicu ili savjet što čitati jer naši su prodavači i sami strastveni ljubitelji knjige i vrsni znalci. Time smo osim kvalitetne ponude ponudili i kvalitetnu uslugu kao neizostavni dio onog što trgovinu čini dobrom trgovinom u koju se želite vratiti.
A kako je krenulo, prva četiri mjeseca su za vama?
Početak nove knjižare zaista pokazuje potencijal da se održimo i opstanemo pa u ovu odluku više ne sumnjamo. No posao je tek pred nama, ponudu stalno treba osvježavati, nove knjige ulaze u knjižaru svakodnevno, a eko proizvode koje smo pridružili knjigama u ponudi također treba osvježavati nekoliko puta godišnje kako ne bi došlo do zasićenja. Također, važno nam je da naše osoblje bude dobro educirano i motivirano kvalitetno se baviti kupcima iz dana u dan i zbog toga nam je edukacija zaposlenih izrazito važna. Naši su prodavači u ova četiri mjeseca već bili na tri edukativna predavanja i radionice vezane uz prodaju.
Koliki je omjer ponude knjiga i ne-knjiškog sadržaja? Kako kupci reagiraju na takav kombinirani koncept, i kako se to vidi (omjeri) kroz prodajne rezultate?
Knjige čine oko 70% ponude, a 30% čine eko proizvodi idealni za poklon, od recikliranog papira ili reciklirane plastike, proizvoda za ekološki dom, solarnih proizvoda pa do raznih proizvoda za jogu i sport. Otprilike su to i prodajni pokazatelji, oko 70% prihoda u knjižari čine upravo knjige.
Planirate li već sada neke dopune u ponudi?
Nove knjige se naručuju svakodnevno, upravo očekujemo i veliku isporuku knjiga na engleskom, a u kategoriji gift proizvoda stižu nam neke nove zvijezde koje smo uspjeli pronaći. Voljeli bismo više surađivati s domaćim proizvođačima i potaknuti hrvatsku proizvodnju ekoloških proizvoda, no za sada su naši eko dobavljači uglavnom iz inozemstva. To su sve redom ugledne tvrtke s eko certifikatima iz Njemačke, Danske, Nizozemske, Italije...
Ono što nam se posebno sviđa je i činjenica da iza svakog od tih dobavljača postoji divna priča o njihovim nastojanjima da svaki segment proizvodnje a ne samo krajnji proizvod bude u skladu s ekološkim, humanim i održivim načelima. Većina njih u proizvodnji koristi održive izvore energije s ciljem 100% eko proizvodnje i stvaranjem otpada od 0%. Odabirom takvih proizvoda kupac zapravo neposredno potiče zdravu proizvodnju i čuva okoliš.
Prebacimo se malo i na izdavaštvo. Planetopija je specijaliziran izdavač, u vašem programu su pretežito knjige o zdravim stilovima života, o samopomoći i duhovnom životu, o ženskom zdravlju, o zdravoj prehrani pa sve do probranih izdanja za djecu i mlade. Takva specijaliziranost u jednu ruku može biti prednost, ali može biti i nedostatak... prednost, jer je pretpostavka da je konkurencija u niši koju pokrivate ipak manja, no za razliku od pretežitog broja drugih izdavača Planetopija najčešće ne može računati na potporu izdavanju knjiga (uz rijetke izuzetke). U ovim kriznim vremenima kada se knjige se ne prodaju dovoljnim količinama znatno je otežano proizvoditi nove pa, ukratko... kako se Planetopija kao izdavač nosi sa time?
Mi smo se pomirili s time da objavljujemo knjige za koje ne postoje financijske potpore, ne postoje institucije, resori ili zaklade od kojih bismo mogli dobiti sredstva koja bi nam olakšala proizvodnju. A moramo se nositi sa svim problemima s kojima se suočavaju i drugi nakladnici koji takve potpore dobivaju – malo tržište, usko jezično govorno područje, visoki troškovi proizvodnje i male naklade, nemogućnost prodaje autorskih prava u inozemstvo, itd. Zbog toga moramo birati knjige koje su tržišno opravdane, visoke kvalitete i s kojima možemo stvarati svoje vjerne kupce, biti prepoznati po svojem stavu i predanosti. No i za jako dobru knjigu potrebno je puno truda i stalnog angažmana u prodaji i raznim promotivnim aktivnostima da bismo došli do zadovoljavajućih prodajnih rezultata.
Vaše su knjige dostupne i u drugim knjižarama, ali i u specijaliziranim prodajnim lancima kao što je bio&bio. Kako one prolaze, koliko ljudi kupuju Planetopijina izdanja izvan klasične knjižarske mreže?
Eko trgovine bio&bio postale su zaista etablirani tržišni lanac i danas već broje 17 trgovina u više hrvatskih gradova. Planetopijina izdanja su tu ekskluzivno zastupljena i ta publika sve više raste. Za nas je to izrazito bitan segment tržišta i neke knjige ciljano objavljujemo upravo za tu publiku. Trgovine bio&bio ne uzimaju sva naša izdanja jer ipak su to trgovine hranom i njih zanimaju samo one naše knjige koje se tiču prehrane i zdravlja. No prodajno te nam trgovine donose rezultate podjednako dobre kao i neki knjižarski lanac.
Posljednjih godina dosta ste truda uložili u razvoj direktne prodaje putem vaše internetske knjižare. Jeste li zadovoljni rezultatima, pripremate li i tu neke inovacije?
Upravo smo u završnoj fazi lansiranja naše nove mrežne stranice koja će biti prvenstveno posvećena online prodaji knjiga i proizvoda iz naše fizičke knjižare. Online prodaja stalno raste, tu se nalazi značajan potencijal koji do sada nismo uspjeli iskoristiti jer jednostavno nismo imali potrebna sredstva. No od novog web shopa puno očekujemo, bit će to online knjižara s daleko većom ponudom nego do sada. Mogućnost jednostavne, brze i sigurne kupnje bez registracije, preglednost te moderan i pročišćen dizajn uz dodatne sadržaje bit će njezini glavni aduti. To će ujedno biti i mjesto informiranja o svim našim aktivnostima kao što su predavanja i promocije, gostovanja stranih autora, intervjui s autorima, itd.
U samom uređenju knjižare poželjeli smo stvoriti nešto drugačiji dojam, to je prostor ispunjen drvenim policama i drvenim patchwork namještajem koji stvara osjećaj prirodnosti, ambijent u kojem se može opušteno razgledavati, sjesti i prolistati knjigu.
Koji bi bili vaši najjači autori, odnosno s kojim ste knjigama postigli najveće tržišne uspjehe?
Najveći uspjeh postigli smo knjigama o zdravlju, kao što su knjige dr Christiane Northrup ("Žensko tijelo, ženska mudrost", "Boginje ne stare", "Mudrost majčinstva"...) kao i kuharice Jadranke Boban Pejić. Također prva knjiga koju smo objavili još 1995. "Hrana za život", Jadranke Boban Pejić i Zlatka Pejića i danas je klasik koji oduševljava pobornike zdrave prehrane i dalje se nalazi među 10 naših najprodavanijih knjiga. To su neki biseri koje vrijeme nije pregazilo i nisu se pojavili neki novi mlađi autori koji bi nadglasali vrijednosti o kojima govore ove knjige. Zapravo njihova vrijednost se tek danas potvrđuje nakon niza znanstvenih istraživanja koja su se dogodila u međuvremenu.
Također su neka dječja izdanja bila prodana u velikom broju, predivne slikovnice u seriji oologije ("Zmajologija", "Egiptologija", "Mitologija"...) i jedan dio publike nas je isključivo prepoznavao po lijepim dječjim izdanjima i knjigama za pozitivno roditeljstvo. Također naše dvije biografije Nikole Tesle prodale su se u velikom broju, a ruski serijal "Transurfing" koji smo objavili u 7 svezaka ima veliki broj obožavatelja.
Nedavno ste doveli u Hrvatsku jednu od vaših autorica koja je gostovala u programu Filozofskog teatra u zagrebačkom HNK. Koliko je teško dovesti stranog autora u Hrvatsku kako bi promovirao/la svoje knjige, i imate li plan koga možemo ove godine očekivati kao gosta/gošću?
Nastojimo barem tri puta godišnje dovesti nekog od naših stranih autora. Gostovanje Eve Illouz u Filozofskom teatru bilo je vrlo uspješno, naša "sociologinja ljubavi" gotovo je dupkom napunila HNK i pružila nam posebno intelektualno zadovoljstvo slušanja i razmišljanja o ljubavi na posve drugačiji način.
U travnju nam ponovno dolazi Sonia Choquette, autorica "Hodočašća duše", na čijim se promocijama uvijek traži mjesto više, a u jesen će nas vjerojatno opet posjetiti Margaret Coates, autorica neobičnih sposobnosti intuitivnog komuniciranja i liječenja životinja. Njezin rad sa životinjama izaziva veliko divljenje i poštovanje jer je spasila život i zdravlje mnogih bolesnih, traumatiziranih i zlostavljanih životinja, od cirkuskih slonova, teško ozlijeđenih trkačih konja na umoru do bolesnih kućnih ljubimaca.
Možda malo neobično pitanje... kako birate zaposlenike, pa tako i knjižare. U kolikoj mjeri njihov životni stil i znanja moraju biti usklađeni s Planetopijinom specijalizacijom?
U poslu sam naučila i osvijestila da kad imaš jasan cilj i namjeru pravi ljudi se uvijek pojave u pravo vrijeme. Zaposlenike biramo na razne načine, preko natječaja, usmenom preporukom ili se ponekad sami javljaju. U izdavačkom i trgovačkom poslu pretežu žene pa je tako i kod nas ali važna nam je zdrava ravnoteža i spolna ravnopravnost pa su muški kolege također zastupljeni. Nismo svi istomišljenici niti to tražimo od zaposlenika, važno nam je birati ljude koji su motivirani, proaktivni, željni edukacije i koji će svojim radom pridonositi zdravoj i pozitivnoj poslovnoj atmosferi. Proaktivnost, timski rad i uvažavanje svih mišljenja je naš glavni modus operandi.
Kako mediji prate vaše knjige? U kojoj mjeri to utječe na njihovu prodaju?
Koliko utječe prisutnost u medijima na prodaju, pitanje je na koje je teško dati jednoznačan i općenit odgovor. Ponekad to ovisi o kojem mediju se radi, kojem formatu predstavljanja knjige te koliko je puta određena knjiga bila predstavljena u raznim medijima. No doista je teško pratiti je li članak u nekoj novini ili gostovanje u radio emisiji u konačnici dovelo kupca u knjižaru. Puno je faktora koji formiraju krajnju odluku za kupnju knjige – tema knjige, popularnost njezinog autora, cijena, dizajn, prigoda za koju se kupuje, dostupnost knjižare, čitateljske navike i ukus, prisutnost te knjige u medijima… itd.
S obzirom da su mediji svoj prostor za knjigu drastično smanjili i da se o knjigama piše vrlo rijetko, posebice rijetko o knjigama kao što su naše koje nisu s područja domaće ili strane književnosti, prostor kojeg na kraju dobijemo u medijima ipak nije beznačajan. U tom smislu smo zadovoljni, no daleko smo od optimalne situacije. Tu je potrebno napraviti neke pomake uz stalnu korektnu i otvorenu suradnju nakladnika i medija u kojoj jedni drugima trebamo pružiti kvalitetan sadržaj i učiniti ga vidljivim i dostupnim široj javnosti.