Eva Illouz : Hladna Intimnost / Hard-core romansa
One čitatelje koje je od bestselera "Pedeset nijansi sive" odbijala mizerna kvaliteta teksta sada u fenomen sado-mazo ljubića E.L. James mogu ući bez straha, i bez zadrške, kroz izvanrednu studiju romana sociologinje kulture Eve Illouz. Posrijedi je jednostavna akademska alkemija: meki porno-ljubić transformiran je u žestoku kulturalnu kritiku. Bundeva chick-lita pretvorena je u raskošnu intelektualnu kočiju. Eva Illouz daje odgovore na sva pitanja koja "Pedeset nijansi sive" implicira. Dapače, "Hard-core romansa" o društvenim konotacijama i značenjima "Pedeset nijansi sive" govori više no što je E.L. James mogla maštati i u svojim najsmionijim snovima.
Seks naravno nije samo seks. Pitajte samo Željkicu Markić što misli o tome. Svaki odlazak u krevet, ili na neko drugo odgovarajuće mjesto, s ovim ili onim partnerom, na ovaj ili onaj način, zapravo je snažni politički čin. Nije isto spavate li sa ženom u krevetu, s ljubavnicom u hotelskoj sobi, ili s ljubavnikom na plaži. I nije isto prakticirate li pritom seks sa zaštitom, oralni ili analni seks, odnosno heteroseks ili homoseks. U svakom od ovih slučajeva seks je flagrantniji politički čin od odlaska na biralište ili gledanja središnjeg dnevnika nacionalne televizije.
E.L. James je svjesna da seks ima potencijal društvene i političke provokacije. Njeno poigravanje sa sado-mazo seksom je potpuno osvješteno pomicanje granica dopuštenog i normativnog. Eva Illouz pojašnjava. Seksualnost je način da iskažemo hijerarhije i moral društva: tko kome što čini, i što je dopušteno a što nije. Seksualnost je presudna i za formiranje jastva, ona je mjesto samotkrivanja, samospoznaje i samoostvarenja. Ona je također učinkovito sredstvo za socijalizaciju pojedinca unutar potrošačke kulture (da bi čovjek bio seksi treba ulagati u sebe). Naposljetku, seksualnost je teren na kojem muškarci i žene (heteroseksualne i homoseksualne orijentacije) redefiniraju ljubav i reprodukciju.
Koja su u tom kontekstu značenja i konotacije "Pedeset nijansi sive"? Kao prvo, riječ je o romanu koji govori o ženskoj potrazi za ljubavlju i bračnom srećom tokom koje će junakinja upoznati "atraktivnog, ali mračnog i opasnog muškarca", te na kraju ga pripitomiti i učiniti vjernim. Prototip te romaneskne tradicije je "Jane Eyre" Charlotte Bronte, a žanr se može izraziti i onom Woody Allenovom naslovnom frazom "upoznat ćeš visokog, tamnog stranca".
Kao drugo, "Pedeset nijansi sive" ne prodaje seks zapakiran u ljubić, već ljubić zapakiran u sadomazohistički seks. Riječima Illouz, "seks je ružičasti papir u koji je umotana ljubavna priča jer je u novoj kulturi seksualne anatomije maštanje o bezuvjetnoj ljubavi postalo bestidno". Nije više pornografija pornografska, već je pornografska sentimentalnost i romansa.
Kao treće, roman nije feministički, jer očito ne nudi nikakvu bitnu alternativu tradicionalnoj heteronormativnosti. Kao četvrto, sadomazohistički seks uklopljen je u proces otkrivanja samog sebe, svojeg stvarnog jastva, kao što je i inače seksualnost jedan od glavnih puteva do samospoznaje. I kao peto, roman je manje pornografija, a više priručnik za samopomoć, self-help literatura. To je ujedno i glavna teza Eve Illouz. Prizori seksa nisu namijenjeni masturbaciji, već kako bi instruirali muškarce i žene seksualnim eksperimentima koji će obogatiti njihov seksualni život, i time ojačati i osmisliti njihovu vezu, i njihova jastva.
Sve ove glavne točke "Hard-core romanse" interpretativna su mjesta romana preko kojih se otvara širok značenjski prostor teksta E.L. James. Zapravo čitajući interpretaciju Eve Illouz stječe se dojam da ništa bitnije od "Pedeset nijansi sive" nije napisano o suvremenoj seksualnosti. No to nije sve. Odličnim izdavačkim potezom hrvatski je izdavač (Planetopija) tu interpretaciju i njena značenja stavio u kontekst knjige "Hladna intimnost: kako smo stvorili emocionalni kapitalizam", jednog od temeljnih djela Eve Illouz, objavljenog 2007.
"Hard-core romansa" o društvenim konotacijama i značenjima "Pedeset nijansi sive" govori više no što je E.L. James mogla maštati i u svojim najsmionijim snovima.
Dvostruko izdanje organizirano je na način da s jedne strane imamo "Hard-core romansu" a s druge "Hladnu intimnost“, dva i više nego nadopunjujuća teksta. Preporučeni redoslijed čitanja mogao bi biti od manjeg teksta prema većem: prvo "Hard-core romansa", pa "Hladna intimnost". Jer kako je „Pedeset nijansi sive“ polazište za "Hard-core romansu", tako se i "Hard-core romansa" može čitati kao uvod u "Hladnu intimnost: kako smo stvorili emocionalni kapitalizam".
Seks nije samo seks.Nije isto spavate li sa ženom u krevetu, s ljubavnicom u hotelskoj sobi, ili s ljubavnikom na plaži. I nije isto prakticirate li pritom seks sa zaštitom, oralni ili analni seks, odnosno heteroseks ili homoseks. U svakom od ovih slučajeva seks je flagrantniji politički čin od odlaska na biralište ili gledanja središnjeg dnevnika nacionalne televizije.
U "Hladnoj intimnosti" Illouz objašnjava svoj interes za "niže" kulturne vrste, ističući kako je kritika najsnažnija "kad se udaljava od olimpijske čistoće te kad je ukorijenjena u dubokom razumijevanju konkretnih kulturnih praksi običnih ljudi". Primjer takvog dubinskog razumijevanja kulturnih praksi koje utječu na najširi sloj ljudi dobili smo sa studijom "Pedeset nijansi sive". Pod naslovnim "emocionalnim kapitalizmom" Illouz pak prepoznaje "progresivnu fuziju tržišnih repertoara i jezika jastva tijekom dvadesetoga stoljeća". Tu sada, između ostaloga, imamo i podbrobnije objašnjen fenomen self-help knjiga, ali i uopće prostor kulturnih praksi koje stoje u pozadini bestselera E.L. James, poput primjerice fenomena psiho-terapija, a koji se nalazi u središtu spone između psihologije i kapitalizma (začete dvadesetih godina psihološkim savjetovanjima za menadžere i radnike), te sveprisutne ideje rada na sebi i vladajućeg ideala zdravlja.
Uglavnom, kako Eva Illouz označava gabarite "Pedeset nijansi sive", i uopće "emocionalnog kapitalizma", tako se kroz tekst pomaljaju njeni intelektualni i interpretacijski gabariti zbog kojih ju je Die Zeit proglasio jednim od najznačajnijih mislilaca dvadeset i prvog stoljeća, onih koji će "utrti put misli budućnosti". Tako je profesorica jeruzalemskog sveučilišta, rođena u Maroku odrasla u Francuskoj, najavljena i na svom gostovanju u zagrebačkom Filozofskom teatru. A tako Evu Illouz predstavljanju i njeni prijevodi na hrvatski (od istog izdavača još imamo i "Zašto ljubav boli: emocionalni atlas 21. stoljeća").
Rezimirajmo još jednom: seks nije samo seks. To smo znali. To nam pokušavaju utuviti u glavu skinsi, cipelareći one koji se ne uklapaju u normirani seks; to nam sa smiješkom Dalaj lame objašnjava Željkica Markić, negirajući građanska prava homoseksualaca; to uznemirava gospodina Ilčića koji u prokreacijskom seksu muslimana vidi civilizacijsku prijetnju, "jer njihova djeca nisu ista kao djeca Europljana".
No ipak, uz malo pretjerivanja, mogli bi smo reći da smo do sada po pitanju seksa bili neupućeni. Suvremenom fenomenu seksualnosti, emocionalnosti, konstrukcije para, ideala zdravlja i ljepote, samoostvarenja… Eva Illouz daje novi značenjski naboj, novu fenomenološku širinu (seksualni prizvuk nije slučajan). Nije Madonna bila djevica kada je napisala "like a virgin – touched for the first time", daleko od toga, ali bilo je jasno što želi reći. Nismo ni mi baš bili neznalice u seksu, ali uz Evu (dakako, prvu ženu) ipak se pomalo osjećamo kao djevci.
( Ovaj tekst koji se ekskluzivno objavljuje na MV Info portalu zajednički je financiran od strane MV Info i udruge za zaštitu prava nakladnika ZANA )
Hard-core romansa/Hladna intimnost
- Prijevod: Merima Nikočević Ibrahimpašić
- Planetopija 02/2016.
- 232 str., meki uvez
- ISBN 9789532573367
Priča o uspjehu erotsko-romantične trilogije Pedeset nijansi sive istodobno je neobična i fascinantna. Zašto su, iako loše napisani i klišejizirani, romani postali tako popularni, posebno među ženama iznad trideset godina. Je li tajna njezinog uspjeha spajanje romantičnog fantasyja s vodičem za samopomoć, pita se Eva Illouz u svojoj intrigantnoj knjizi 'Hard-core romansa'. U knjizi 'Hladna intimnost' autorica razmatra kako su i zašto javna i privatna, ekonomska i emocionalna sfera postale nerazdvojivo isprepletene.