Međunarodni dan pismenosti
Održava se
08.09.2006.
08.09.2006.
Danas se u svijetu kao i u Hrvatskoj obilježava Međunarodni dan pismenosti. Međunarodni dan pismenosti ustanovio je 1967. godine UNESCO, tijelo UN-a za područje obrazovanja, znanosti i kulture, sa svrhom promicanja važnosti čitanja i pismenosti u životu pojedinca i društva u cjelini. Tema ovogodišnjega Međunarodnog dana pismenosti je “Pismenost, put iz siromaštva”.
Svake se godine 8. rujna na lokalnoj i nacionalnoj razini širom svijeta organiziraju događanja koja prepoznaju i ističu važnost pismenosti za pojedince, obitelji i zajednice. Toga se dana odaje priznanje tisućama stručnjaka i dragovoljaca koji poučavaju i promiču čitanje i različite vrste pismenosti. Osobama koje su tek počele čitati i pisati čestita se tom prilikom na upornosti i potiče ih se na daljnje učenje. Političari i osobe koje odlučuju iznova promišljaju strategije i praksu koja pruža nadu osobama koje se upravo zbog nedostatka obrazovanja, vještina i znanja nalaze na rubu društva, uključujući i oko 860 milijuna odraslih osoba (dvije trećine od toga su žene) koje ne znaju čitati i pisati i više od 100 milijuna djece koja ne pohađaju školu, većinom opet djevojčica.
Pismenost je mnogo više od čitanja i pisanja, to je način komunikacije, stjecanje znanja, učenje jezika, razvoj kulture. Pismenost se vidi u mnogim formama: na papiru, računalu, TV-u, posterima i znakovima. Uz elementarnu ili primarnu pismenost , tj. poznavanje čitanja i pisanja kao osnovnih vještina, danas se barata s terminama sekundarna ili funkcionalna pismenost (razumijevanje pisanih uputa u svakodnevnom životu na pr. kod upotrebe pojedinih proizvoda, ispunjavanja ugovora ili formulara, orijentacije u trgovini, prometu, javnim ustanovama i sl.) te tercijalna (informacijska, računalna, internet, SMS) pismenost. Upravo iz ova dva posljednja oblika pismenosti ili komunikacije isključeno je najviše ljudi.
Hrvatska je uključena u projekt ‘Desetljeće pismenosti 2003.-2012.’ koje je proglasila Glavna skupština Ujedinjenih naroda i samim tim se današnji dan obilježava brojnim akcijama.
O potrebi provođenja akcija, programa, projekata i kampanja na razvijanju pismenosti na lokalnoj i nacionalnoj razini u Hrvatskoj govore statistički podaci. Prema popisu stanovništva iz 2001. godine Hrvatska ima 685.000 stanovnika starijih od 15 godina, koji nisu završili osnovnu školu. Djelomično završenu osnovnu školu ima 580.000 stanovnika. Niti jedan završeni razred osnovne škole nema 105.000 ili 2,86 % hrvatskih stanovnika. Iako ovi podaci upućuju na nizak stupanj elementarne nepismenosti, zabrinjava činjenica da je tek 11% građana s visokom stručnom spremom, a preko 15% s nezavršenim temeljnim školovanjem.
Više informacija o projektima promicanja čitanja i pismenosti te akcijama obilježavanja Međunarodnog dana pismenosti u svijetu možete pronaći na mrežnim stranicama UNESCO-a (www.unesco.org) i Međunarodne čitateljske udruge (www.reading.org).