Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Kritika • Piše: Dragan Jurak • 18.04.2007.

Akhil Sharma : Poslušni Otac

Nezavisnost se u Indiji dočekala s velikim očekivanjima. Generacije odrasle tridesetih i četrdesetih osjećale su se odabranima. Rađanje države obećavalo je novi svijet, i novog čovjeka. Svi znaci su to predskazivali. Čuda su bila uobičajena. «Jedan je čovjek prokleo Mahatmu Gandhija i na mjestu pao mrtav... Nekoliko sela dalje, žena je prala odjeću na rijeci i vidjela boginju Durgu kako preko vode jaše na svom tigru».

No zajedno s nezavisnošću počeli su se pojavljivati i leševi. Lokalni muslimani ležali su, razljapljenih čeljusti, na prašnjavim ulicama. Ponegdje su se nalazili leševih čitavih obitelji. Tako je bilo širom Indije. Podjela Indije na muslimanski Pakistan i hinduističku Indiju pokrenula je nizove pokolja na obje strane. Iz Islamabada stizali su vlakovi puni mrtvih hindusa. Nazad su se vraćali vlakovi puni mrtvih muslimana. Umjesto boginje Durge na tigru, nezavisnom Indijom jahao je grijeh vjerskog čišćenja. «Svaki hindus morao je znati za ta ubojstva jer o njima gotovo uopće nismo raspravljali» piše Akhil Sharma u «Poslušnom ocu». «Kad bismo u školi razgovarali o ubojstvima, to bi obično bilo s jednim, najviše dva čovjeka. Kružile su glasine tko je sve sudjelovao u ubojstvima: nekoliko učenika, nekoliko nastavnika, čovjek koji je dostavljao mlijeko školi u velikim limenim kantama...»

Svaka nemoralna zajednica, ili zajednica začeta u grijehu, ima tendenciju raspada. To je fizikalni zakon. Grijeh počinjen tokom stvaranja države širiti će se njenim kapilarama poput otrova. Umjesto novog svijeta i novog čovjeka pojaviti će se korumpirana birokracija, politički gangsterizam, ciklička etnička čišćenja, i izbezumljeni ljudi.

Ram Karan, sitni je korupmirani službenik školskog sustava u New Delhiju. On je bolest nacije, i proizvod bolesti nacije. Inspekcije vladinih službenika u školama se pojavljuju poput huligana: dođu pojesti i popiti koliko mogu i odnijeti kući što mogu, od koverte s mitom do loptica za badminton. No kada se Ramu Karanu nakon smrti zeta u stan doseli kćer s unukom na površinu će izaći i njegov mnogo dublji grijeh. Kćer će ga uloviti kako se trlja uz unučicu. Ubrzo će se otkriti da je otac prije dvadeset godina brutalno seksualno zlostavljao kćer.

Ram Karan je odrastao u sredini gdje je nasilje bilo uobičajeno. Odrasli muškarci znali su natrljati kerozinom kujama bradavice i gledati ih kako se grizu do smrti. Kad je otac jednog njegovog prijatelja udario ženu letvom po glavi, zbog čega joj se pobrkao govor, nitko to nije smatrao nepojmljivim zlom. Prema zločinu odnosilo se kao prema neosobnoj nesreći. Leševi muslimanskih obitelji koji su se počeli pojavljivati s nezavisnošću dovesti će do eskalacije nasilje u kojem je Ram Karan odrastao.

S romanom «Poslušni otac» Akhil Sharma (1971.) pojavio se u Grantinom izboru najboljih američkih mladih pisaca. Rođen u Delhiju, Sharma je odrastao u New Jerseyu i New Yorku. Trenutačno na Manhattanu radi kao investicijski bankar. Prije no što se našao na «Grantinoj listi» od kolega na poslu pokušao je sakriti činjenicu da je objavljeni autor – «jer bi to sugeriralo manjak posvećenosti na poslu». Ali sada je sve izašlo na vidjelo. Neobični investicijski bankar (koji nakon mraka ne izlazi iz kuće jer se boji duhova!) vrlo je ozbiljan pisac.

Tematiziranje seksualnog nasilja oca nad kćeri je šokantno. Neke rečenice i pasusi «Poslušnog oca» nalaze se na rubu crnog pornografskog kiča. Sharma je mogao i bez njih. No njegov roman vrlo je slojevit komad literature. Šokantnost je tek jedan sloj romana u kojem se obiteljski triler izvanredno se isprepliće s političkim trilerom. Neki američki recenzenti to su i blago zamjerili Sharmi, smatrajući da je politički triler možda suvišan. No upravo on daje dubinu «Poslušnom ocu». Stravično obiteljsko nasilje s njime dobija svoje literarno opravdanje, i izvanredan društveni kontekst.

Ellisov Patrick Bateman iz «Američkog psiha» bio je proizvod bešćutne yuppijevske reaganomike. Sharmin Ram Karan proizvod je grijeha nastalog tokom stvaranja države. Umjesto novog čovjeka roditi će se sitna birokracijska štetočina. Roditi će se obiteljski monstrum: «indijski psiho», proizvod primordijalnog grijeha zajednice u čijem korijenu se nalazi nasilje i prešućeni kolektivni zločin.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –