Dobitnica Nagrade Post scriptum 2024. za književnost na društvenim mrežama je Roberta Nikšić!
Roberta Nikšić deveta je dobitnica Nagrade Post scriptum za književnost na društvenim mrežama 2024!
Roberta Nikšić rođena je u Mrkonjić Gradu, odrasla u Velikoj Kladuši. Teologiju je diplomirala u Sarajevu, Ženske studije u Zagrebu. Između toga, i poslova, pisala i objavila dvije zbirke poezije, novinske članke, kolumne, eseje, prikaze/recenzije u Svjetlu riječi, Motrištima, na portalima Polis.ba, Fratellanza.net. Za tekstove o životima migranta dva puta nominirana za European Press Prize. Povremeno objavljuje i na portalu Ajfelov most.
Biografija
Traži se od mene nova biografija pod imenom sivi ja.
Počinjem sa onim tko sam što sam i odakle sam.
Spomenem mjesto rođenja i odrastanja. Prvo je Mrkonjić, drugo je Kladuša. Dva udaljena kontinenta koje je jedna tektonska ploča zbližlila. Ljubav mojih roditelja. Taman kad su od nje ruke podigli. Bitna je to odrednica. Na prvom me kontinentu uče da budem fina i uljudna, na drugom vrletna. Važna je to životna škola. Govore dva jezika. Rodna je kuća sva u krijesnicama, a ona druga, kuća odrastanja, u svjetlacima.
Spomenem i šta imam od škole i papira. Samo što papire izostavim. Teologija je rijeka tekućica, feminizam pritoka. Žensko lice Boga. Nacrtam i dva velika, lijepa solitera, puna stanova. To su mi Franjevačka teologija i Ženski studiji. Zaklon od nevremena.
Spomenem se i pisanja. To je dakle profesionalna preokupacija. Jer vjerujem da se na kraju vraćamo izvoru od kojeg smo svi postali. Riječi. Usudom sam ih malo više dobila pa ih po putu ostavljam ne bi li se lakše vičnjoj kući vratila. Navedem da pišem po časopisima, a ima me i po web portalima. Nađu se tu i neke nagrade, ne previše, tek malo decentnog nakita. Navedem i dvije zbirke poezije, ipak su to moje kućice, bajte koje sam za sebe i ostale lutalice sagradila. Kažem i da pišem o migrantima, jer to su mi srodna bića, s tim sam jatom svijeta i svijeta vidjela. To su oni rijetki ljudi koji ne moraju biti savršeni da bi ih voljela.
Završavam sa radnim mjestom, a to je i da volim biti sa migrantima pa sve druge obaveze zapostavim, jer ne volim tabele, ričeve, klipove, target grupe. Jer još uvijek vjerujem da dobrota nije milostinja. Kao što ni projekt nije sudbina.
Na kraju kažu mi da to nije pravi sivi. I da im izvolim pravi sivi poslati.
Dakle, ovo je moje ružno pače među kokošima, ćurkama i patkama. Nek fino od mene odlete, jer ne pišem sivije.
8.6. 2024.
Radmila iz Bileće
Ljeto je, Cavtat je, a Radmila mi govori
Moja je porodica moja država
Što turisti znaju o Radmili iz Bileće
dok je gledaju zaposlenu svo vrijeme njihovog olinklusiva
Na pozadini od valova i djeĉje vriske u bazenima
Radmila izjutra, Radmila u podne
Radmila uveče – jednako umivena, jednako blistava
Kao da je sva ta prljavština, što je uklanja plastičnim rukavicama, ne dotiče.
Zid ograđen oko Radmiline države
U dvije smjene, Radmila od šest na nogama.
Na pauzi, Radmila noge zadiže, vraća cirkulaciju.
Riječi su njene smirene, melodiozne,
upravo se vratile s mora
Pa sad u san ušušukavaju tu Radmilinu živu ogradu oko njene države.
Rascvjetane jasmine
Radmile iz Bileće.
23. 7. 2024.
Na kraju, ostaje samo tišina
Početak ljeta u Sarajevu.
Tope se mostovi kao sladoledi u rukama prolaznika.
Sjedimo, pričamo o traumi, u povjerljivoj grupi,
Odleđujemo sante leda u prsima.
Nakupi se toga, kad radite s ranjivim ljudima.
Oni prežive traumu, nama ostane sekundarna.
To znači otprilike, nisu to naši križevi, ponekad ih pridržimo, sasvim kratko i dovoljno, da nam sprže jagodice.
I sve što smo rekli jedni drugima, zarad povjerenja, ostaje tajna ispovjedna.
Na kraju, u revijalnom programu, u šetnjama gradom, među turistima i golubovima, iznosimo ono što je ostalo neotkriveno, sramota golema, skrivena odjeća potopljena u dubinama ormara.
Oslobađamo joj malo prostora u prsima.
Pun je mjesec, urličemo i zavijamo na mjesečini, kao drekavci spotičemo se o krzno vlastito, pa jaučemo i plačemo.
Ovo nije povjerljiva tajna, ovo je istina
Kako je to kad se poštuju pravila.
Mjesto radnje kamp Miral na ulazu u Kladušu. Skupina je migranata sa granice vraćena. Nasilno.
Jedan od njih u bolovima, skršen izvana i iznutra, u jaucima krv povraća.
Netko je nekom po proceduri "referisao korisnika". Onda su tom nekom rekli ti neki da se referisanom topli čaj iznese i tableta protiv bolova. Taj netko je bio uporan i tražio, u više navrata, nešto jače od brufena, jer čovjek krv povraća.
On je ležao na klupi, izvan kampa, u položaju fetusa, svaki put sve manji, kao da će se vratiti majci u toplu utrobu. A krikovi porođajni bili sve glasniji. Boli su punu mjesečinu sablasti. Pendrečili je do nemilosti.
Decibelima kola hitne pomoći koja se nije pojavljivala.
Njegovi su jecaji kao sirena noć oglašavali.
A konačna je odluka bila da se doktor dočeka, sve do jutra, jer bez njegova odobrenja, hitna ga ne može primiti.
I jutro Ga je dočekalo na klupi s kojom se stopio.
Doktor ga je pregledao, infuzija primila.
Hitna je došla i svirala dvjesto metara u pravcu kantonalne bolnice.
A onda, kao i njegov glas, utihnula.
Vratio se majci u utrobu. Tamo prestaje svako nasilje.
Provela se istraga.
Tajac s početka stvaranja.
Bilo je ništa.
Prošle su godine.
Sada je sve jasnije.
Migranata ćemo uvijek imati.
Neki će zaraditi penziju, a neki sekundarne traume.
Na kraju, ostaje samo grob ispod Plješevice.
Tih kao mir kad svaka bol umine.
23. 6. 2024
Dosadašnji dobitnici/ce Nagrade Post scriptum za književnost na društvenim mrežama:
Hrvoje Marko Peruzović: Nekoga moramo voljeti (kako na webu, tako i na zemlji); 2016.
Bojan Krištofić: Makroorganizmi; 2017.
Mladen Blažević: Mogućnost povremenih oborina; 2018.
Lidija Deduš: Razglednice iz prašnjave republike; 2019.
Senka Kapetanović: Cirkulacija nepotrebnih stvari; 2020.
Vanda Petanjek, U ime majke; 2021.
Tamara Bilankov, Iz kuće po kojoj pada kiša; 2022.
Nikola Strašek, Leptirići u trbuhu, glave na kolcima; 2023.
Roberta Nikšić, 2024.