Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Kritika • Piše: Jagna Pogačnik • 20.08.2009.

Željana Giljanović : Karlin način

Prije dvije godine profesorica Željana Giljanović preko noći je postala interesantna medijima jer su recenzije njezinog prvijenca "Banana Split" razotkrivale kako je riječ o pravom, vjerojatno i prvom hrvatskom proizvodu iz ladice chick-lita ili kako već nazvati urbanu prozu o aktivnim mladim ženama koju od kvaliteta "krasi" i ona tržišnog potencijala.

"Banana Split", kao priča o tri prijateljice u ranim tridesetima, zadobila je moje simpatije ne samo kao roman koji pripada određenom žanru, nego i kao korektno ispisana nepretenciozna proza, duhovita, ali i inteligentna kada je u pitanju ne samo poštivanje žanra, nego i karakterizacija junakinja i backgrounda.

Očito računajući na pravilo kojeg se drže i autorice svjetskih hitova toga žanra, kako je od uspješnog romana dobro i isplativo napraviti serijal, Željana Giljanović pojavljuju se s "Karlinim načinom" koji se u potpunosti oslanja na "Bananu Split".  Ponovo su tu Karla, Sara i Lola, njihovi dečki, ljubavnici, budući muževi i prijatelj homoseksualac, ponovo se sanja i traga za pravom ljubavlju...

Razlika je u tome što nam ovaj put sve djeluje viđeno/pročitano i mnogo manje svježe i duhovito. Razlog je  možda u razumljivom pravilu da ne možeš istu stvar ponoviti dva puta jer ono što je nekada "palilo", postne banalno i neuspjelo.

Giljanovićkine junakinje, zapravo, u nastavku nam nemaju puno toga reći, pa nekako sve djeluje prepuno klišeja - jedna je pred udajom ali saznaje da neće moći imati djece, druga odlazi na povećanje grudi prije nove veze, treća shvaća kako je bolje prekinuti vezu jer je neovisnost ono što želi, prijatelj homoseksualac pronašao je partnera... itd.

S izuzetkom dobro postavljenog, gotovo dirljivog kraja romana, te beskonačnih mogućnosti da se serijal nastavi  novim nastavcima, novi roman Željane Giljanović ne nudi puno više od jednokratnog štiva u kojem se brblja o seksu, koketira, putuje, voli i svađa i zapravo najtočnije rečeno - ne zna što bi. Dinamika i sklonost dijalozima i dalje su  kvalitete ove autorice, no kako ovo još uvijek nije scenarij TV-serije, to bitno ne popravlja ukupni dojam.

 
( Tekst je prvotno objavljen u Jutarnjem listu )

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –