Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Razgovor • Piše: Srđan Sandić • 13.05.2014.

Michael Laitman : Ljudsko društvo mora postati integralnim dijelom prirode

Michael Laitman utemeljitelj je ARI Instituta. Profesor je ontologije i teorije znanja, doktor filozofije i magistar znanosti medicinske kibernetike (ARI Institut ima ogranke u cijeloj Sjevernoj, Srednjoj i Južnoj Americi, Aziji, Africi te zapadnoj i istočnoj Europi). Posvetio se otkrivanju i promicanju pozitivnih vrijednosti u obrazovnoj politici i praksi te njihovu primjenjivanju na najvažnije obrazovne probleme današnjice. Napisao je više od 40 knjiga koje su prevedene na 18 jezika, a svima im je cilj pomoći pojedincima da postignu sklad između sebe i svoje okoline.

Osnivač je Bnei Baruch Kabbalah Education and Research Institute, preko kojeg drži dnevno predavanja za oko 2 milijuna ljudi širom svijeta, koja se simultano prevode na engleski, španjolski, hebrejski, talijanski, ruski, francuski, turski i njemački.


Integralna edukacija tvrdi da je glavni problem ljudska sebičnost odnosno pretjerana usredotočenost  na sebe same koja opstaje kao dominantna paradigma. Iako je naša međuovisnost neizbježna činjenica - naše vrijednosti su i dalje "zaključane" u vrijednostima stare paradigme. Pod okriljem ARI-ja, programi integralnog obrazovanja koriste se u 107 zemalja i njima je obuhvaćeno gotovo dva milijuna ljudi različite životne dobi.

U Hrvatskoj se edukacija sprovodi u umirovljeničkim domovima gdje se organiziraju radionice i predavanja za umirovljenike, a rade i s profesorima u dvije osnovne škole. Preneseno znanje trebali bi prenijeti u proces rada s djecom, te im na taj način pomoći da izbjegnu različite probleme s kojima ih suočava suvremeni svijet.


Hrvatsku je Laitman posjetio prošlog tjedna u sklopu svoje godišnje europske i svjetske turneje, te održao predavanje za učenike i buduće učenike iz Hrvatske i regije. Prošle godine je kod nas objavljena njegova knjiga o uzajamnom jamstvu i integralnom obrazovanju  "Vodič za novi svijet : Zašto je uzajamno jamstvo ključ našeg oporavka od globalne krize" (Izdanja Antibarbarus) koja je uz njegov posjet Zagrebu bila i povod ovom kratkom razgovoru.

 

Srđan Sandić: Krenimo s knjigom - što je "uzajamno jamstvo"?

Michael Laitman: Uzajamno jamstvo je zapravo osnovni zakon koji se nalazi u prirodi; svakodnevno otkrivamo, i znamo, da je priroda jedan integralan sustav u kojemu je sve povezano i sve na određeni način podupire jedno drugo; sve što živi postoji zahvaljujući onome drugome što ga nadopunjava - izuzev ljudi.

Vjerujete da se globalna kriza doista dogodila?

Ono što ja mislim kada govorim o globalnoj krizi je da je čovjek u sukobu s prirodom - priroda je sustav koji je povezan i uravnotežen, dok ljudsko društvo ugrožava ravnotežu te stoga dolazi do krize.

Postoji nekoliko ključeva... koji su glavni ključevi oporavka od ove krize?

Ne mislim da postoji nekoliko rješenja. Rješenje je vrlo jednostavno. Potrebno je dovesti ljudsko društvo u stanje da postane integralnim dijelom prirode. Na sve načine. To se može desiti ili uslijed kazni, pošasti, udaraca što uključuje svjetski rat, sukobe, ili ukoliko će ljudi shvatiti odnosno pratiti ono što priroda od nas zahtijeva. To su zapravo dvije jedine opcije koje su na raspolaganju.

A što je integrirano obrazovanje?

Integralno obrazovanje pojašnjava ljudima da nema drugog izbora osim onoga da ljudi postanu integralnim dijelom prirode. To znači povezati se jedni s drugima a onda i s prirodom na jednostavan način. Imamo naš um, pamet iako ih ne znamo baš koristiti. Imamo snagu koju ne znamo koristiti. Integralno obrazovanje nas poučava kako ih koristiti.

Iz kojih izvora, kojim motivima je vođena ideja integralnog obrazovanja?

Čovječanstvo se razvijalo uz silu egoizma s kojom smo rasli. Prvo kroz razine nepokretnog, vegetativnog, pokretnog ili životinjskog sve dok nismo dosegli ljudsku razinu. Čovjek, za razliku od navedenog, dovodi do neravnoteže jer od prirode uzima više od onog što mu je potrebno da bi preživio. Na taj način zapravo sve uništava. Za posljedicu imamo negativne reakcije prirode.

Koje su temeljne razlike zapadnjačkog obrazovanja i onoga što vi predlažete?

Za vrijeme industrijske revolucije ljudi sa sela su dovedeni u gradove, opismenjeni su, zapravo podučeni da mogu upravljati strojevima, ali ta vrsta obrazovanja nije dovela do promjena. Danas imamo situaciju u kojoj nastavnik ili profesor stoji pored ploče a učenici u klupama. To nije odgoj jer mi zapravo ne odgajamo djecu, mi im dajemo tek malo znanja.

Ne poučavamo ih tome kako da se odnose jedni prema drugima, ne učimo ih o tome kakva je priroda muškarca ili žene. Poučavamo ih kako biti odrasli, ali ne na koji način se povezati, na koji način odgajati djecu, kako živjeti u obitelji, na koji način se ophoditi na radnom mjestu. Ovo danas što imamo se ne zove odgoj i obrazovanje. Integralno obrazovanje uključuje upravo sve ono što nedostaje.

Na koji način se ta ideja obrazovanja može aplicirati u već postojeći sustav obrazovanja?

Prije svega treba pripremiti nastavnike, predavače pa tek nakon toga implementirati u škole. Radimo također i u zatvorima, na različitim radnim mjestima. Odgoj i obrazovanje središnji su problemi našeg društva. Kao što se djeca u vrtiću ili školi sukobljavaju i natječu s istim obrascem ponašanja nastavljaju i dalje kroz život, kada dosižu razinu npr. visokopozicioniranih osoba u društvu. Trenutno se nalazimo u jednoj vrlo opasnoj situaciji i nemamo izbora, te moramo shvatiti da smo u problemu i odlučiti što nam je činiti. Stoga mi u ARI institutu poučavamo u više od sto zemalja u svijetu, koliko god je u našoj moći, trudimo se.

Tko mislite tj. što mislite da je glavni neprijatelj toj vrsti edukacije?

Čovjekov ego. Nitko se zapravo ne može tome protiviti. Ljudi nas zapravo podržavaju.

Kako ta vrsta obrazovanja surađuje s drugačijim kulturnim okvirima, pozadinama? Nasljeđem?

Čovjek je na svakom mjestu čovjek. Nije važno kojeg je spola, koje je dobi, boje kože. Mi izdajemo knjige na četrdeset i više jezika i aktivni smo u velikom broju zemalja.

Ali raznorazni ortodoksni vjernici ipak imaju drugačiju sliku čovjeka i onoga "što mu treba"?

Njima se ni ne obraćamo. Iako, držao sam predavanja kršćanima, masonima. Zapravo problem čovjeka je isti, gdjegod se okrenete.

Doktor ste kabale. Koliko mislite da je pop kultura odmogla, odnosno pomogla predstavljanju kabale široj javnosti, svijetu?

Imam studente koji rade na doktoratu. To nije mistika. Ono što se vrti oko Madonne ili crvenih narukvica je prodaja imena.

Da li je to dobro ili loše?

U početku sam mislio da to nije dobro jer zbunjuje ljude, no poslije sam shvatio da je dobro jer ih privlači i možda će shvatiti da tu postoji nešto puno ozbiljnije. Ali, sada mislim da se ta priča stišava.

Koji su temeljni principi kabale?

Naš čitav svijet pokreću dvije sile. Sila davanja i sila primanja. Kao plus i minus. Hladno - toplo. Sjever - jug. Dakle sila davanja je skrivena, dok silu primanja osjećamo iz prirode. Svaka razina, svaki dio želi dobiti maksimum, a za ravnotežu je potrebna sila davanja. Na tim nepokretnima, vegetativnima razinama, sile primanja i davanja su uravnotežene. Na razini čovjeka nisu. Sila primanja je neograničena. Mi smo se na taj način razvijali do granica naših mogućnosti i došli do krize i ukoliko se ne uravnotežimo sa silom davanja - izbrisat ćemo sami sebe.

Što kabalu čini znanošću, više nego religijom?

Religija nema zapravo nikakvih dokaza. Jedan vjeruje onako, jedan ovako. I ako počinjemo postavljati pitanja, onda nema odgovora. Religija je više kao klub. Ideš tamo, nešto radiš, imaš društvo. Ne postoje činjenice. I iz tog razloga postoji sudar religije i znanosti.

Znanost kabale ne vjeruje ni u što. Svaki se čovjek može njome baviti. Ono što je potrebno, prema knjigama kabale, jest izmijeniti vlastite karakteristike, osobine - kako bi uopće mogli osjetiti snagu koja obuhvaća svijet. To je svrha učenja, i naravno, nakon toga je i dalje istraživati. Znanost kabale tu silu zove viša priroda. Prema njoj se odnosi kao prema temi koju je potrebno izučavati.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –