Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Kritika • Piše: Matko Vladanović • 13.12.2011.

Tamara Crnko : Blokiraj ovo!

Potrebna je određena doza hrabrosti ili barem suicidalne sklonosti da bi se s 24 godine života stupilo na hrvatsku književnu scenu s romanom. Vremena literarnih genija očito su prošla (a ono malo genija što naiđu našim krajevima nekako uvijek završe u informatičkom ili prirodoslovnom sektoru) i svaki se novi, sumnjivo mladi, glas dočekuje s dozom skepse - pogotovo onda kad ne igra po pravilima.

Prije romana "Blokiraj ovo!" Tamara Crnko je objavila samo jednu priču - "Njegova stjenica" - kojom je osvojila nagradu na prošlogodišnjem književnom natječaju Kamov ukratko. Prije toga, na mapi suvremene hrvatske književnosti, Tamara jednostavno nije postojala. I prije no što su je oni rijetki mediji koji se još bave kulturom stigli zapaziti, već je objavila roman.

A roman, kakav god bio i tko god ga napisao, u ovoj maloj kulturi uvijek ostavlja traga. Nema ih baš puno pa se primjete. Prvenstveno zbog toga što pružaju priliku za lamentaciju o hrvatskoj književnosti koja nastaje ispod svjetala reflektorâ uperenih na ona dva ili tri sveprisutna imena. Tamara Crnko dolazi s ruba i o rubu pripovijeda. O rubu s kojim se do sad, barem u novijoj hrvatskoj književnosti, nismo susretali.

Čitava je stvar još uvijek relativno svježa i nitko je se do sad nije stigao dohvatiti u romanesknoj formi, premda će u nadolazećim godinama nedvojbeno poslužiti kao semantički generator novim generacijama književnika. Riječ je, naime, o nedavnim studentskim prosvjedima koji su, barem nakratko, uzdrmali akademsku zajednicu i korporativnim medijima pružili priliku za zgražanje nad filozofima-neradnicima.

Roman Tamare Crnko proizlazi iz zeitgeista studentskih prosvjeda, blokada fakulteta i plenumskih odluka vođenih idejom direktne demokracije. Na pozadini studentske borbe protiv komercijalizacije obrazovanja, Tamara Crnko pripovijeda priču o Eleni - studentici filozofije na Sveučilištu u Rijeci - koja muku muči s dominantnom (i pretjerano zabrinutom) majkom, neplaćenim studentskim poslovima, zahtjevnom i krajnje neugodnom instruktoricom plesa i s mladim anarhistima božanskog izgleda.

Na onoj osnovnoj, fabularnoj razini "Blokiraj ovo!" prilično je neupečatljiv roman. Nema u njemu ničega osim jednog sasvim običnog, prosječnog, studentskog života koji sam po sebi i nije zahvalan književni materijal. Čitatelj prati Elenu koja se uglavnom kreće na ruti kuća-plesna škola-fakultet, ide po tulumima i kavama, trača s prijateljima i prijateljicama i provodi život onako kako ga provode studenti 21. stoljeća - u raskoraku između virtualnosti Mreže i stvarnosti želja i obaveza. Jezik Tamare Crnko uspješno simulira svakodnevni govor, a spistaljeski joj talent proviruje iz načina na koji se poigrava klasičnom strukturom romana koju preoblikuje u jezičnu igru mimetičke forme, poetske rečenice i zajedljivog, gotovo novinarskog komentara.

Ipak, unatoč fabularnoj banalnosti "Blokiraj ovo!" zanimljiv je i važan roman koji redefinira tradicionalnu sliku intelektualca i njegovog političkog angažmana. Lik Elene funkcionira u dva simbolička aspekta. S jedne strane, Elena je metonimijski predstavnik suvremenog akademskog građanina, a s druge baštinik filozofske tradicije i utjelovljenje suvremenog filozofa. U funkciji književnih likova, obje su vrste zauzele važno mjesto u književnoj tradiciji u kojoj su redovito funkcionirali kao predstavnici elitne kulture koja se na ovaj ili onaj način sukobljavala s ideologijom mase.

Lik intelektualca funkcionirao je kao avatar humanističkih ideala, idejni pokretač društvene promjene čija se sudbina u književnom tekstu (uspjeh ili neuspjeh) mijenjala ovisno o pripovjednoj strategiji pojedinih autora. Kod Tamare Crnko, lik akademskog građanina-filozofa manifestira se kao apsolutno nezainteresirani pojedinac čiji se politički angažman vodi logikom coola - potrebom da se bude viđen i "ispadne pametan".

U jeku studentske revolucije, dok jedni čitaju Kropotkina, a drugi raspravljaju o poststrukturalističkim teorijama, Elena čita Tada Williamsa, Stephena Kinga i Georga R. R. Martina. Elena će se načelno slagati sa zahtjevima revolucionara, no svoj stav o revoluciji i njenim zahtjevima nikad neće do kraja izložiti, povlačeći se iz bilo kakve interakcije koja bi mogla dovesti do ideološke konfrontacije. Elenu živciraju protivnici revolucije zbog toga što su društveno neosjetljivi. Aktivniji članovi studentskog pokreta živciraju je jer su previše "zabrijali". Blokada fakulteta tek je jedna od mnogih obveza u Eleninom životu koja ni na kojoj razini nema primat, štoviše Elena će daleko više energije utrošiti u pisanje bijesnog e-maila agenciji koja joj mjesecima nije platila odrađeni posao.

Koliko god porazan bio za ideološku tradiciju humanizma, Elenin lik u romanu Tamare Crnko ne tretira se kao anomalija u sustavu niti kao predmet kritike. Elena je prihvaćen član zajednice, uspješna studentica i talentirana plesačica koja lako sklapa prijateljstva. Po svim karakteristikama, Elena je utjelovljenje "normalne cure" - osobe s kojom se čitatelj može positovjetiti, čijim se uspjesima može radovati i s kojom može podijeliti vlastita razmišljanja i frustracije. Sve ovo roman "Blokiraj ovo!" čini važnim glasnogovornikom najnovije generacije studenata o kojoj suvremena hrvatska književnost ne govori i za koju ista ne postoji. Generacije kojoj apstraktna teorijska promišljanja i aktivni politički angažman nisu ništa drugo doli smetnja u življenju svakodnevnih, običnih života.

"Blokiraj ovo!" je roman koji pokazuje kako tradicionalni europski lik intelektualca više nema utemeljenja u izvanknjiževnoj stvarnosti. Facebook i generička šund-literatura daleko su bitniji od neke bedaste revolucije.    


Tamara Crnko: "Blokiraj ovo!"

Studio TiM, 2011.

( Ovaj tekst koji se ekskluzivno objavljuje na MV Info portalu zajednički je financiran od strane MV Info i udruge za zaštitu prava nakladnika ZANA )

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –