Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Najava • Piše: MV Info • 26.04.2011.

Vid Jeraj o susretima džeza i književnosti
Održava se
27.04.2011.

U knjižnici i čitaonici "Bogdan Ogrizović" (Preradovićeva 5, Zagreb) u srijedu, 27. travnja s početkom u 19 sati, Vid Jeraj održati će predavanje o susretima džeza i književnosti. Da bi ostao dosljedan temi, predavač, u skladu s metaforom improvizacije, zadržava pravo promjene programa...


**

(natuknice)

Od svojih početaka, džez je izazivao pažnju medija i kulture, a nakon što njegovi najznačajniji predstavnici od 1920-ih sele u New York i Chicago, improvizacija u zvuku, ritmu i harmoniji privlači pažnju najšire publike u SAD i Europi. Tako je već ista dekada prozvana "dobom džeza", a ime joj je podario nitko drugi do F. Scott Fitzgerald, autor romana "Veliki Gatsby".
 
Sretan brak književnih vrsta i glazbe, poznamo još iz ranijih stoljeća: podlogu za improvizaciju same džez-kompozicije često nadahnjuju poezija i roman, dok esej nastaje kao post-festum tog iskustva i kritičkog doživljaja umjetničkog djela. Svoj je najveći uzlet u književnosti doživio džez-glazbenik Charlie "Bird" Parker (1920-1955), s kojim su se jednako angažirano i emocionalno bavili književnici bitnici, filmski redatelj John Cassavetes, te mnogi drugi. Ipak, od 1960-ih godina pisci kao pripadnici građanskih pokreta za provođenje prava na jednakopravnost Afroamerikanaca pišu izravno nadahnuti džezom. Ritmičke infleksije njegovih govora izravno su nadahnule čuvenu skladbu "Alabama" saksofonista Johna Coltranea.

Iste godine pojavljuje se i grupa Last Poets, rodonačelnici žanra danas poznatog kao hip-hop. Njihovi tekstovi su izravno nadahnuti džezom, u svojim pjesmama kroz tekstove socijalne tematike provlače imena najznačajnijih glazbenika i glazbenica. Već 1972. izlazi i znamenita LP, "Small Talk at 125th and Lenox", pjesnika Gil-Scotta Herona, a istih godina Michael Ondatjee, autor romana "Engleski pacijent" objavljuje roman "Coming Through Slaughter" (u nas izdan kao Zvuk krvi). Čuveni češko-francuski pisac Milan Kundera objavljuje roman "Šala" u kome znatnu ulogu pri objašnjenju ideje slobode ima i džez, ali i ideja komunikacije kroz grupno muziciranje.

Predavanje zaključuje šest lica iz publike, odabranih na mjestu lica, citanjem teksta na engleskom iz autobiografskog  romana "Beneath the Underdog".
 

* * *

Vid Jeraj, rođen 1976. u Zagrebu, uređivao je 04 - Megazine za hakiranje stvarnosti i Up & Underground, surađivao je sa Jazzin.rs (Srbija), Radio Študent (Slovenija), Paris Transatlantic Magazine, organizirao koncerte i radio profesionalno kao novinar (1999 - 2008, VIP Music, Jutarnji list...), dvije godine kao srednjoškolski profesor. Uređuje portal Slušna obmana, svira saksofon, i sa nekoliko postava je nastupao u zagrebačkim klubovima i na festivalima.

Prvo predavanje na temu "Džezologija: jazz u svjetskoj književnosti" održao u Booksi (29. XI. 2007.), nakon toga u Knjižnicama grada Zagreba, Američkom kutku (GK Rijeka, GK Osijek, GK Zadar), GK Umag (Festival Artum), Sajmu knjige u Istri (Ri Book).

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –