Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Kritika • Piše: Dragan Jurak • 22.03.2010.

Wells Tower : Sve poharano, sve spaljeno

Devet priča Wellsa Towera, objavljene u debitantskoj zbirci "Sve poharano, sve spaljeno", možda nisu uzdrmale svijet, možda nisu načele čak ni Ameriku, ali su svakako u temeljima potresle znamenitu redakciju kulture New York Timesa.

Knjigu objavljenu prošle godine, u New York Timesu su recenzirali čak dvaput, a Michiko Kakutani proglasila ju je jednom od 10 najboljih knjiga 2009. godine. Kako stoji na koricama domaćeg izdanja "Sve poharano, sve spaljeno" u New York Timesu su proglasili i jednom od 10 najboljih knjiga desetljeća; no potvrdu za taj podatak na internetu se ne može pronaći. Biti će da je izdavač pobrkao dva izbora, ali bilo kako bilo, Wells Tower je prošle godine iskočio kao jedan od miljenika još uvijek najuglednijih svjetskih novina, čije knjiške stranice promoviraju suvremene literarne gigante.

Već nakon polovice prve priče ("Smeđa obala") jasno je zašto su u NYT-u toliko oduševljeni Wellsom Towerom. Pisac rođen u Vancouveru 1973. jednostavno je stari-mladi klasik američke kratke priče. Kroz njegovih devet priča prolazi ona najbolja tradicija američke kratke proze: Hemingwaya, Sheparda, Salingera, Carvera, Bukowskog, Denisa Johnsona... Kroz njegove priče kao da progovaraju velikani američke mačističke proze; uključujući tu, dakako, i neponovljivu heroinu američke muževnosti - Annie Proulx.

U neku ruku "Sve poharano, sve spaljeno" nešto je poput literarne verzije David Allan Coeova recepta za "savršenu country-western pjesmu". Country pjevač poznat i kao "Rhinestone Cowboy" u svojoj je pjesmi "You Never Called Me By My Name" napisao da svaka savršena country-western pjesma mora imati "mamu, zatvor, kamionet, vlak i pijanstvo". To je pet vrhova savršenog country pentagrama. Bez jednog od njih priča je nepotpuna. (Ta savršena Coeova pjesma na kraju je ispala otprilike ovako: "Bio sam pijan kad je majka izašla iz zatvora / čekala me je na kiši da je pokupim / ali prije no što sam kamionetom stigao do stanice / pokupio ju je taj prokleti stari vlak".)

Wellsova zbirka "Sve poharano, sve spaljeno" također ima svoju "mamu, zatvor, kamionet, vlak i pijanstvo". Sve ono što se u domeni američke priče može nazvati klasičnim tematskim motivima nalazi se ovdje. Tu je lov na krupnu divljač, romantična priroda ("Mjesto za odmor"), tu su raspadnuti brakovi i odalečene obitelji (svih devet priča), tu je prijeteće nasilje što tavori uz rubove svakodnevice ("Dolje, kroz dolinu", "Divlja Amerika"), tu je iskonsko, čovjeku inherentno nasilje ("Na predstavi", "Sve poharano, sve spaljeno"), a tu su i pokvareni kamioneti, pijanstva, i majke koje su se udale za starce i otišle živjeti na Floridu...

Zapravo, Wells Towerova zbirka ima sve što tematski i motivski određuje klasičnu američku priču XX stoljeća - osim ribolova! Lov na pastrve u brzacima Kalifornije ili na merline u vodama oko Kube jedini je kotač koji nedostaje na ovoj "savršenoj zbirci američkih priča". Međutim, u već spomentoj priči "Smeđa voda", nekoliko rukom ulovljenih riba, jedna jegulja, jedna mala plava hobotnica, i jedna neobična životinja nalik morskom krastavcu, imati će vrlo veliku ulogu...

Wells Tower je jednostavno utjelovljenje jednog književnog kanona. Glasom i motivima kojima progovara on je na neki način "ospomeničenje" američke književnosti. To je ono najfascinantnije kod njega; ali to je ujedno i njegova "staklena brada", njegovo slabo mjesto. Radnje Towerovih priča, koliko god da su dobro i živo napisane, kao da se zbivaju u imaginarnom muzeju američke književnosti, a ne u stvarnosti.

Određeni diskurzivni pomak možda jedino donosi naslovna priča, koncepcijski izvanredno pozicionirana na kraj zbirke. Nakon svih priča o razvrgnutim brakovima i raspršenim obiteljima Tower na kraj postavlja priču o pohodu skupine vikinših pljačkaša na jedno britansko mjesto.

Naizgled, ova priča gotovo da nema nikakve veze s ostatkom zbirke: iz suvremene Amerike naprasno odlazimo u srednjevjekovnu Evropu, gdje, zbog pritiska svog neobuzdanog vođe vikinška banda odlazi preko mora u pljačku. Ratnici nevoljko na to pristaju. Mjesto prema kojem su krenuli nedavno su već opljačkali, pa tu sigurno neće biti puno plijena, a i vrijeme je da se posvete sezonskim radovima umjesto da dane i tjedne provode stiskajući se na hladnom moru i koljući već zaklane zajednice.

No uvodeći motiv doma i obitelji u svoju vikinšku priču (jedan Viking nerado napušta ženu, a drugi će se iz pohoda vratiti s jednorukom suprugom) Tower svojim pričama daje duboku vremensku i povijesnu dimenziju. Preko iskonskog nasilja, kojeg Vikinzi demonstriraju u svom haračenju britanskim selom, ali još i više preko rudimentarnih elementa vikinškog obiteljskog i bračnog života, izvanredno se tematski zatvara debitantska zbirka Wellsa Towera.

 
Wells Tower : Sve poharano, sve spaljeno
Preveo Marinko Raos,

Profil, Zagreb 2010.

( Tekst se ekskluzivno objavljuje na MV Info zahvaljujući potpori udruge za zaštitu prava nakladnika ZANA )

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –