Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
E-Knjiga • Piše: N. Bartolčić • 09.08.2013.

Mlađi naraštaji sve više knjige, revije... čitaju s ekrana

Nedavno objavljeni rezultati istraživanja koje je britanski National Literacy Trust proveo u 188 škola i obuhvatio 34.910 ispitanika u dobi između 8 i 16 godina, pokazali su da je po prvi puta postotak djece i mladih koji čitaju s ekrana kompjutora i srodnih elektroničkih uređaja premašio postotak one djece koja čitaju tiskane knjige, revije, novine ili stripove.

Ukratko, njih čak 39% svakodnevno čita knjige, revije i ostale sadržaje s ekrana tableta, e-čitača ili tzv. pametnih telefona, dok je postotak onih "tradicionalnijih" mladih čitatelja koji svakodnevno preferiraju klasične tiskovne formate 28%.

Čak 52% ispitanih odgovorilo je i da bi radije čitali na kojoj od elektroničkih naprava, dok bi samo njih 32% odabralo tiskovne formate. Zanimljivo je i da je uposljednje dvije godine udvostručen broj djece i mladih koja čitaju e-knjige (povećanje s 6% na 12%).

Važan je i podatak da skoro svi ispitanici kod kuće imaju vlastiti kompjutor ili barem pristup kompjutoru tj. samo 3 od 10 anketiranih nemaju vlastito stolno računalo, a njih 4 od 10 imaju tablet ili smartphone (pametni telefon).


Ipak, iz NLT-a upozoravaju i na određene "zamke" koje nosi povećani interes za čitanje na elektroničkim uređajima, tj. da su oni koji svakodnevno čitaju samo s ekrana potencijalno "slabiji" čitatelji od onih koji preferiraju čitanje na klasičnim formatima ili svakodnevno čitaju na oba formata, i da je stoga poželjno kod djece i mladih naraštaja paziti da se održi ravnoteža čitanja kako e-formata tako i klasičnih tiskanih formata.

Naime, istraživanje je pokazalo i da ona djeca koja svakodnevno čitaju s ekrana u manjoj mjeri postaju pasionirani tj. nadprosječni čitatelji, te da rijeđe uživaju u čitanju od onih koji preferiraraju tradicionalne modele čitanja i koji u većem broju imaju i svoje omiljene knjige. Valja spomenuti i da su djevojčice naklonjenije tiskanim izdanjima (68%), a dječaci čitanju s ekrana (njih 54%).

Očito je, dakle, da je u nekoj budućoj strategiji poticanja čitanja koja se napokon počela pripremati i u Hrvatskoj potrebno što hitnije predvidjeti i primjenu novih tehnologija i modela čitanja (e-knjige, e-čitači, e-čitanje...), ali i da je potrebno razvijati uravnoteženi pristup, jer najnoviji trendovi s e-knjigom u svijetu pokazuju da su bolji prognozeri bili oni koji su pretpostavljali da će se umjesto supremacije jednog formata događati supostojanje tiskane i e-knjige (klasičnog čitanja i e-čitanja), koliko god da čitanje književnih djela u e-formatu posebno  u nekim žanrovima malo po malo i preuzima primat, pogotovo na američkom tržištu knjige.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –