Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Tema • Piše: Barbara Matejčić • 14.11.2007.

Poljsko tržište knjiga

Kada pitate poljskog izdavača što se događa na njihovom tržištu knjiga, kao odgovor može vam ponuditi detaljnu analizu 2006. godine koja je objavljena na poljskom jeziku u četiri knjige: jedna o izdavačima, jedna o distribuciji, jedna o grafičkoj djelatnosti i jedna rađena po principu ''tko je tko'' u toj branši.  

U Poljskoj već devet godina izlaze ti iscrpni godišnji izvještaji o stanju na tržištu knjiga, objavljuje ih privatna Biblioteka Analiz, a financiraju se reklamama i prodajom, i to ne samo onima koji su u taj posao direktno uključeni, već su za te izvještaje zainteresirani i investicijski fondovi i razni ulagači.  

Za te statističke i analitičke preglede država ne izdvaja ni zlote, kao što ni cijeli knjiški lanac nije ovisan o proračunskim novcima, niti se u Ministarstvo kulture gleda kao u vlasnika života i smrti izdavača ili knjižara. To ne znači da Ministarstvo ne izdvaja neke novce - recimo s 56 milijuna kuna podupire knjižnice da otkupe određeni broj knjiga ili sufinancira objavljivanje nekih naslova - ali nije presudno ono, već slobodno tržište. I strukovne udruge reguliraju odnose na tržištu, recimo Poljska komora za knjigu, koja okuplja uglavnom izdavače, i Komora poljskih knjižara.  

U sklopu nastupa Poljske kao zemlje partnera na Interliber je upravo iz Poljske komore za knjigu došao Piotr Dobrolêcki, njen potpredsjednik, s kojim smo na dobro organiziranom poljskom štandu razgovarali o tome što se na njihovom knjiškom tržištu događa, pogotovo otkako je Poljska postala članica Europske unije. Piotr Dobrolêcki ne valorizira situacija, a daleko je od toga da ju nekritički hvali, već razložno iznosi podatke iz kojih se nameće zaključak da su uvjeti slobodnog tržišta, ulazak stranog kapitala i jaka konkurencija samo osnažili izdavaštvo i postavili ga na zdrave temelje.  

Od 15 najvećih izdavačkih kuća u Poljskoj samo iza dviju stoji domaći kapital, ali Dobrolêcki kaže da im je prisutnost inozemnih ulagača (inače, u tim kućama mahom rade domaći ljudi) poboljšala standarde poslovanja, odnosno više se ne tolerira poslovanje u tzv. sivoj zoni. Kada je, primjerice, njemački Bertelsman trebao doći u Poljsku, mnogi su   strahovali od posljedica koje će to izazvati, međutim pokazalo se - a Bertelsman već godinama posluje u Poljskoj pod nazivom Swiat Ksiazki - da ima odličan izdavački program domaćih knjiga pa čak objavljuju i neke naslove koji im teško mogu biti isplativi, što Dobrolêcki objašnjava kao ulaganje u dobar imidž. Zanimljivo je da u distribuciji nema stranog kapitala, što je Dobrolêckom dokaz da u tom poslu nema dovoljno profita.  

Iako se broj tiskanih knjiga u prošloj godini nešto smanjio u odnosu na godinu ranije, cijene se održavaju na istom nivou i Dobrolêcki ih ocjenjuje realnima, a i udjel domaćih knjiga je jako visok tako da na prijevode otpada 29 posto svih objavljenih naslova. Naravno, najprodavanije knjige su iste one koje su zasjele i na top liste širom svijeta, kao što su ''Harry Potter'' ili ''Da Vincijev kod'', ali i neki domaći autori se prodaju u jako visokim tiražama - čak i preko sto tisuća primjeraka jednog naslova se godišnje proda -  dok do prije deset godina nisu mogli prodati više od 3 do 4 tisuće primjeraka.  

Od knjiga koje su se tiskale prošle godine prodalo se čak 97,2 posto, na što utječe i sve  češće digitalno tiskanje prema realnim potrebama, ali i to što su Poljaci solidni kupci knjiga - oko deset milijuna ljudi kupi makar jednu knjigu godišnje. Naravno, i Poljska dijeli neke probleme s većinom zapadnih tržišta, na primjer male knjižare sve teže opstaju, ali s obzirom da u Poljskoj ima 2520 knjižara (prije deset godina ih je bilo 3500) još uvijek svako manje mjesto ima makar jednu aktivnu (i k tome, izdavaštvo i knjižarstvo su odvojeni što znači da nemaju nakladničkih knjižara). K tome i okrupnjavanje izdavača je dobro poznato, ali se ono ne svodi tek na nekoliko kuća, već se među najveće izdavače ubraja njih 41 (od registrirane dvije tisuće izdavača) i oni drže 78 posto ukupne prodaje knjiga.  

Dakle, generalni je zaključak da se poljsko tržište knjiga sasvim dobro snašlo u novim uvjetima, štoviše knjižna industrija je značajna grana poljskog gospodarstva, a kako je u Poljskoj trend rasta plaća značajan, može se očekivati da će se ubuduće još i povećati priljev novca.    


***  

Broj objavljenih naslova: 20 tisuća godišnje, od toga 6 tisuća prijevoda  
Beletrističke knjige objavljene u 2006. godini: 5.380  
Prosječna tiraža: 6 727 primjeraka  
Vrijednost prodanih knjiga u 2006. godini: 4 767 milijuna kuna  
Prodaja na kioscima: 10,5 posto ukupne prodaje ili 505 milijuna kuna  
Najprodavaniji naslov: Harry Potter - preko pola milijuna prodanih primjeraka  
Najprodavaniji domaći naslov: ''Samoća u mreži'' Janusza L. Wisniewskog - preko 100 tisuća prodanih primjeraka  
33 posto odraslih građana kupuje knjige  
Knjižare: 2520 knjižara  
Najveća književna nagrada: fond od 300 tisuća kuna osigurava grad Gdynia za nagradu za prozu, poeziju i kritiku, a pojedinačno je najveći iznos onaj koji za književno ili znanstveno djelo dodjeljuju dnevne novine Gazeta Wyborcza - 35 tisuća eura


( Tekst je prvotno objavljen u Vjesniku )

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –