Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Razgovor • Piše: MV Info • 04.09.2008.

Predstavljamo nakladnike : Planetopija

Ako bismo željeli u najkraćim crtama predstaviti nakladničku kuću Planetopija, tada bi rekli da je riječ o jednom od ne tako brojnih specijaliziranih nakladnika u Hrvatskoj, čija je specifičnost objavljivanje knjiga koje promiču holistički pristup u rješavanju pitanja čovjeka i zajednice te izražavaju vjeru u moć unutarnjeg rasta i razvoja. Potvrdu toga potražili smo u razgovoru s Marinom Kralj Vidačak, direktoricom Planetopije.


U posljednje vrijeme Planetopija je znatno pojačala svoju nakladničku produkciju pa bi kraj godine mogli dočekati i s 40-ak novih naslova objavljenih u 2008. Da li je to znak da za područja koja pokrivate svojim izdanjima raste broj zainteresiranih čitatelja, ili je to pokazatelj da konkurencija slabi pa morate pokrivati sve širi „slobodni" prostor?

Marina Kralj Vidačak :
Da, povećali smo broj novih naslova i jedan od razloga je sigurno i to što sve više raste zanimanje za izdavačku nišu koju predstavljamo, a to su knjige s područja osobnog razvoja i zdravih stilova življenja. To je naša glavna tematska orijentacija od samoga početka i mislim da smo se u tom području već duboko ukorijenili u 12 godina našeg rada te postali prepoznatljivi široj čitalačkoj publici. U našoj zemlji baš i ne postoji praksa da se jedna izdavačka kuća usko specijalizira za određeno područje, no mi smatramo da je upravo to ključ našeg uspjeha.

Planetopija se nastavlja na izdanja koja su niz godina objavljivana u sklopu nakladništva Biovege. Ti počeci sežu u 1995. kada je objavljena knjiga „Hrana za život" autora Jadranke Boban Pejić i Zlatka Pejića. Kako je zapravo došlo do izdvajanja Planetopije iz poduzeća-matice (Biovege)?

Počeci našeg izdavaštva vezani su za našu matičnu tvrtku Biovegu. Te prve knjige bile su prije svega nasušna potreba da se i u Hrvatskoj uvedu teme koje će šire popularizirati holističko zdravlje, cjelovitu i organsku prehranu te razne oblike prirodnih  terapija. Kako je cilj Biovege pružiti kupcu najkvalitetnije i najčišće proizvode dostupne na tržištu, bilo je potrebno i kroz literaturu objasniti specifičnost takvih proizvoda i životnu filozofiju koja stoji iza njih. I tako smo pokrenuli izdavačku djelatnost. No s vremenom, kako smo počeli sve više objavljivati, bilo je sasvim logično da se odvojimo od matične tvrtke i postanemo samostalna izdavačka kuća.

Ako se zbroji i jedan i drugi niz to je već oko 200 naslova. Kako biste ukratko ocrtali vašu uređivačku koncepciju / nakladnički profil?

Zanimaju nas autori i knjige koji su promicatelji zdravih ideja, svi vidovi osobne i globalne ekologije, osobne priče poznatih i nepoznatih ljudi koji vlastitim promjenama mijenjaju svijet na bolje, kultura življenja koja promiče vjeru u mogućnost osobnog razvoja i kvalitetnijeg života.

Planetopija ima nekoliko poznatih i dobro uređenih biblioteka, na neke ste vjerojatno jako ponosni, od kojih se svaka obraća specifičnom segmentu publike, iako se na neki način i prožimaju.... Možete li ih, svaku ponaosob, ukratko opisati našem čitateljstvu?

Izdvojila bih samo neke biblioteke na koje smo posebno ponosni: Makronova unutar koje objavljujemo priručnike za osobni razvoj, vježbanje, pozitivno roditeljstvo i žensko zdravlje, zatim Quantum za duhovnost, filozofiju i religiju; nagrađivani Mirisi i okusi Makronove - serija kuharica iz domaće produkcije, manjeg formata, vrlo praktične i s novim konceptom prehrane gdje je naglasak na korištenju cjelovitih i organskih namirnica. Dodo je namijenjen najmlađima - tu su slikovnice poput Zmajologije, Egiptologije, Piratologije, Vilinskog dnevnika te najnovije Mitologije, itd. Mnogi su nas zapamtili upravo po ovim lijepim interaktivnim slikovnicama, koje ne obožavaju samo djeca već i njihovi roditelji jer su zaista raskošno dizajnirane i opremljene.

U kojoj je mjeri uspjeh ovih biblioteka kod čitatelja utjecao na širenje tematike koje knjigama pokrivate (i kako)?

Među prvima smo krenuli u jasno definirane biblioteke koje imaju zadatak da čitateljima omoguće lakše snalaženje unutar područja koja ih posebno zanimaju. No, s vremenom smo shvatili da smo neke teme prerano uveli, jer su tek sad, nakon što su već nekoliko godina na tržištu, našle put do svoje publike. No ono što je najvažnije, ali i najteže, je znati odabrati dobrog autora, zanimljivu temu, i dobro ih prezentirati kroz suvremeni izgled i opremu knjige.

Koja biste izdanja izdvojili kao najznačajnija, odnosno najkomercijalnija od početaka još u Biovegi pa do danas?

Naša prva knjiga, Hrana za život, ujedno je i najprodavanija - do danas se prodalo više od 15 000 primjeraka. Žensko tijelo, ženska mudrost, postala je pravi ženski klasik, i nalazi se i nakon 8 godina među naših prvih pet najprodavanijih izdanja. Posebno smo ponosni na kuharice Jadranke Boban Pejić koje su ove godine dobile priznanje World Gourmand Cookbook Awards za najljepše kuharice u Hrvatskoj u 2007., a njezino Ljeto (iz serije kuharica po godišnjim dobima) osvojilo je drugo mjesto na svjetskoj ljestvici najljepših vegetarijanskih kuharica.
 
Kako birate naslove koje objavljujete?

Prvenstveno u skladu s našim nakladničkim profilom, no važna nam je i povratna informacija čitatelja - rado primamo komentare i usmjerenja naših kupaca, prihvaćamo prijedloge, osluškujemo što tržište traži. Primjerice, priručnik Za bebe i djecu ponovno smo objavili u proširenom i obnovljenom izdanju jer su se autorici javile brojne mame koje su rekle da im je knjiga bila od neprocjenjive vrijednosti u nastojanju da djeci omoguće prirodnu prehranu i brigu za zdravlje.

S druge strane, neke ćemo knjige radije „prepustiti" konkurenciji jer nismo sigurni odgovaraju li našim standardima kvalitete, pa makar se poslije pokaže da su neki od tih naslova postigli veliki komercijalni uspjeh... Nama je važno da ostanemo dosljedni svojim standardima. Također, neke ćemo knjige objaviti iako unaprijed znamo da neće biti prodane u velikom broju, no zbog važnosti teme ili svjetonazora koji knjiga promiče, smatramo da je naša dužnost objaviti takvu knjigu i čitatelju pružiti važne informacije.

Koja je misao osnovni pokretač i kako vidite svoju ulogu u oblikovanju svjetonazora svojih čitatelja?

Prije svega, želimo da naši čitatelji postanu sretniji ljudi - da pronađu način kako da žive kvalitetnije i zadovoljnije, da bolje brinu o svojem zdravlju, da više cijene prirodan način života. Živimo u svijetu u kojem je potrebno puno toga mijenjati, no preduvjet svake promjene je naša osobna promjena - i to je osnovna i prva poruka koju želimo podijeliti. Ono smo što jedemo, što mislimo, osjećamo, radimo... Ne smije postojati nepodudaranje između onog kako živimo i onog za što se zalažemo i govorimo drugima. To je polazište za svaku daljnju, pa i društvenu promjenu  - tek osobna promjena može graditi pozitivnu kulturu življenja u kojoj će tolerancija i briga za sebe i druge biti među najcjenjenijim kvalitetama.

Kakav je tretman domaćih autora u Planetopiji? Da li vam je jednostavnije kupiti prava za neki strani naslov i prevesti ga, ili smatrate da treba ulagati u domaće autore?

Lakše je otkupiti prava i time dobiti gotov proizvod. No, kad god prepoznamo kvalitetnog domaćeg autora i ideju, dajemo im prednost i drago nam je što dobivamo sve više ponuda. No, svaki takav projekt donosi više rizika i veće troškove. Kod npr. skupih ilustriranih izdanja sve sami financiramo - fotografa, stilista, kuharicu, namirnice, najam prostora za snimanje, itd. To je cijela ekipa ljudi koji rade na projektu. U inozemstvu je lakše izdvojiti sredstva za pokrivanje troškova produkcije jer se uglavnom radi o većem tržištu i velikim nakladama.

Kako ste zadovoljni rezultatima koje ste postigli s izdanjima namijenjenim mlađoj čitalačkoj publici? Da li ćete taj segment i dalje razvijati?

Nažalost nismo uspjeli doći do tinejdžerske publike tako da ne inzistiramo na daljnjem razvoju tog segmenta. No naše slikovnice iz biblioteke Dodo, poput Zmajologije i Vilinskog dnevnika, postigle su veliki uspjeh i tu će još biti puno lijepih iznenađenja za male čitatelje.

Pretpostavljam da su inače prekrasna izdanja poput „Zmajologije" ili „Piratologije" vrlo skupi projekti zbog zahtjevnih grafičkih rješenja i opreme. Da li je naše tržište dovoljno veliko da i dalje nastavite s izdavanjem sličnih knjiga? Da li su neka već u pripremi?

U pripremi je već desetak novih slikovnica koje oduševljavaju svojim originalnim dizajnom i pričom te spadaju u one rijetke knjige kakve još nismo vidjeli. To jesu skupe koprodukcije koje nastaju u suradnji s inozemnim izdavačima, no publika ih obožava, a njihova prodajna cijena je opravdana.

Pitanje koje postavljamo svim nakladnicima... koji su najveći problemi s kojima se suočava vaša nakladnička kuća, gdje im vidite uzrok i kako mislite da ih je moguće riješiti?

Prvi problem svim izdavačima je činjenica da je Hrvatska malo tržište i da se knjige relativno sporo prodaju. No, sve aktualniji problem manjim izdavačima je činjenica da veliki knjižari i „veliki igrači" u prodaji knjige uvjetuju vrlo visoke postotke na svojim prodajnim mjestima. Nekada se znalo da je 30% uobičajeni rabat koji izdavač ostavlja knjižari. Danas se taj rabat popeo na 45%, pa čak i na 50-60% u hipermarketima. Mislim da tu Zajednica nakladnika i knjižara treba odigrati ključnu ulogu i uvesti red u prodaji knjige.

Da li je Planetopija aktivni član zajednice Nakladnika i knjižara Hrvatske?

Jesmo član, no kako sama Zajednica nije dovoljno aktivno tijelo, nemamo baš ni prilike biti aktivni. To jest stvar uzajamnog odnosa Zajednice i samih nakladnika - odnos koji još uvijek ne funkcinira kako bi trebalo.

Kako vaša izdanja prolaze na otkupima za knjižnice nadležnih ministarstava? Smatrate li da ste tu zakinuti? Da li i u kojoj mjeri dobivate potporu za svoja izdanja?

Mi funkcioniramo kao da potpore ni nema i snalazimo se sami - jer do sada smo dobili vrlo malo sredstava iz državnih fondova. Budući da objavljujemo priručnike a ne beletristiku, Ministarstvo kulture nas zaobilazi. Povremeno otkupe jednu ili dvije knjigu za knjižnice ako je iz područja književnosti, no dogodi se da u godini dana ne dobijemo nikakva sredstva.

Prošle je godine Planetopija otvorila i svoju knjižaru u Zagrebu. Kakva su prva iskustva i koja su uopće očekivanja od jedne takve nevelike specijalizirane knjižare, pogotovo imajući u vidu da se danas otvara sve više velikih multimedijalnih knjižara širom Hrvatske?

U vrijeme otvaranja ogromnih multimedijalnih knjižara, mi smo otvorili najmanju knjižaru u Zagrebu - na svega 16 kvadratnih metara. Iako su nas mnogi pitali da li se to uopće isplati, mi smo sretni što imamo svoj prostor i svoj „nedostatak" pretvorili smo u „prednost" - jer mala knjižara poput naše jamči kupcu posebnu uslugu i pažnju kakvu ne može dobiti u velikom i hladnom prostoru. Mnogi će iz tog razloga radije doći k nama - i dobiti sve preporuke što čitati, što je novo, a ako nešto nemamo u ponudi, naručit ćemo prema željama kupaca. Uslužnost, ljubaznost i profesionalnost je ono zbog čega ljudi ponovno dolaze.

Imate li u planu otvoriti još poneku sličnu specijaliziranu knjižaru u nekom drugom većem hrvatskom gradu, Rijeci, Splitu... na primjer?

Za sada nam to nije moguće ostvariti, no drago nam je da se pojavljuju novi knjižarski lanci i da prodaja knjiga sve više jača.

Kakav je uopće radni pogon Planetopije, kakva je struktura, urednici, vanjski suradnici... ?

U kući nas je 11 zaposlenih, sa trenutno 3 stalne urednice koje rade na 35-40 novih naslova godišnje. Od velikog značenja je i osoba za PR aktivnosti jer bez dobre promocije knjigu je teško dobro plasirati. Shvatili smo da je za naše unutarnje funkcioniranje jako bitno precizno definiranje poslova za svakog djelatnika kako bi svakome bilo jasno što se od njega očekuje i koji su njegovi zadaci. Tu nema preklapanja i iznenađenja - sve je jasno postavljeno.

No, ono što je specifično za naš rad je entuzijazam i strast koju svi dijelimo vezano za teme koje promičemo - i sami smo zaljubljenici u ono što radimo. Bez te osobne strasti teško da bismo polučili tako dobru radnu atmosferu i dobar poslovni uspjeh.

A koje naslove možemo očekivati u skorije vrijeme?

Ove jeseni objavljujemo dvije odlične (auto)biografije: Biciklističke zapise Davida Byrne-a, bivšeg Talking Head-a koji je pasionirani vozač bicikla i koji je brojne gradove i njihove stanovnike upoznao upravo na biciklu; zatim knjigu o Leonardu da Vinciju, dosad najbolju biografiju velikog genija iz pera poznatog filozofa Fritjofa Capre. Izlazi također i knjiga nagrađivane spisateljice Natalie Angier Žena - intimna geografija, djelo za koje vjerujemo da će postati nova biblija za žene, a samu autoricu mnogi su prozvali „ženskim Shakespearom" zbog osebujnog stila pisanja. Vesna Krmpotić prevela je za nas Proroka, Khalila Gibrana, klasik kojeg objavljujemo u predivno ilustriranom izdanju - bit će prava delicija za ljubitelje dobre knjige.

Kako vidite Planetopiju u budućnosti?

Svakako ćemo i dalje nastojati ostati beskompromisno vjerni kvaliteti prije svega. Osim po knjigama, poznati smo i po našim promocijama, predavanjima i događanjima tako da će i na tom području biti još puno iznenađenja. Želimo dinamičan i prisan odnos s našom publikom i zato ćemo i dalje organizirati brojna gostovanja inozemnih i domaćih autora i predavača, degustacije fine hrane, radionice i seminare. Pritom, uz sve poslovne planove, želimo i dalje osobno uživati u poslu koji radimo i da ono što proizlazi iz naše male „tvornice" bude jednako čarobno nama kao i drugima.

– Komentari –

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –