Kritika • Piše: Jagna Pogačnik • 25.06.2008.

Sanja Bilić : Koji film sad vrtiš u glavi

Iako bismo na prvi pogled, onaj koji se zaustavlja na opremi knjige, roman "Koji film sad vrtiš u glavi" olako smjestili u ladicu chick-lita, riječ je o promišljenijem proznom prvijencu kojim se predstavlja Sanja Bilić (1973), filmska i TV-redateljica.

Okvir priče jest nekakva inačica toga laganog, ženskog žanra - glavna junakinja Roza Herceg, 27-godišnjakinja je iste profesije kao i autorica romana, privremeno zaposlena u pogrebnom poduzeću gdje prima narudžbe za bizarne dokumentarce za grobove, single je i u potrazi za gospodinom Pravim. No, jedno vruće zagrebačko ljeto, što je glavna klimatska odrednica čitavog romana, njezin će život totalno promijeniti kad u njega, telefonskim pozivom sa banjalučke tržnice, ni od kuda uđe Ivan Buco Andrić. Taj će neobični Bosanac, sa svojom pričom kojom uz mnoge nedaće dominira ljubav za cijeli život, Rozi ponuditi na čitanje roman svoga života koji u formalnome smislu funkcionira kao roman u romanu.

Upravo ta «caka», romanu Sanje Bilić daje dodatne konotacije. S jedne strane, ovdje je doista riječ o čitkom, pa i duhovitom proznom štivu, koje ne upada u zamku trivijalnosti i banalnosti, mada se u njemu mogu pronaći i tipične lagane «ženske» teme ispijanja kava s frendicama ili veza za jednu noć. No, sparina koja vlada polupraznim Zagrebom kao da čitavoj atmosferi romana dodaje neke zgusnutije, pa i bizarnije odrednice, pa nije čudno da roman započinje epizodom pogreba.

Rozin pohotni šef, pisanje scenarija koji nikako da se realiziraju, «nabiflanost» filmskim i književnim citatima koji pružaju kratkotrajnu utjehu, ispraznost svakodnevice, Rozine su koordinate u kojima se kreće i koje će čudan splet slučajnosti odvesti prema željenom happy endu. Roman u romanu pripovjedačici, vještoj u montiranju, gotovo filmskom kadriranju i najuvjerljivijoj u fragmentarnom pripovijedanju, omogućava uplitanje tema koje izlaze iz početnog okvira romana - jednog posve drukčijeg života, s mnogo neprilika i muka, kojeg podcrtava i nedavni rat, kao i glavne teme prave ljubavi zbog koje valja čekati, makar i čitav život.

Sanja Bilić uspjela je pod naslov, preuzet od jednog hita grupe «Zvijezde», podvući dva stilski posve raznovrsna rukopisa i na koncu ih spojiti u logičku i zaokruženu cjelinu u kojoj naslovno pitanje konačno zaslužuje odgovor - «Naš!». Roman funkcionira i kao koncept, ne samo zbog uvođenja priče drugoga u priču glavne junakinje, već i zbog grafičkog materijala (plakati filmova, snimljene scene, sa pravim glumcima, koje prate radnju romana).

Doista, autor teksta na koricama knjige, Zoran Ferić, posve je u pravu kad ovaj roman asocijativno veže uz «Šteficu Cvek u raljama života». Pravo ljetno štivo, s mozgom!