Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Tema • Piše: Nenad Bartolčić • 14.08.2021.

Katalog knjiga na prodaju - sve na jednom mjestu

Tijekom mjeseca srpnja velik broj knjiških poduzetnika umjesto ljetnog predaha i dalje je sjedio za kompjutorima i ispunjavao razne e-prijavnice, u potrebi za subvencijama Ministarstva kulture i medija (MKM) ili EU fondova prijavljivali su se novi programi ili predavala godišnja izvješća o realizaciji “starih”. Tko zna, možda će nas i mjere potpore kontra pandemije COVID-19 dodatno potaknuti da se u nekim segmentima vratimo na početak 2000-ih kada se činilo da smo na dobrom putu da hrvatsko tržište knjiga približimo u svijetu normalnim standardima i da razvijamo digitalna rješenja koja dokazano mogu unaprijediti distribuciju, prezentaciju i prodaju knjiga. Vjerovali ili ne, tih je godina npr. KIS - Knjižni informacijski sustav izrađivao u fizičkom i online formatu tzv. Boks-In-Print katalog koji je sadržavao popis knjiga dostupnih na tržištu, između ostalog i podatak o njihovoj dobavljivosti i katalošku cijenu.

Tijekom srećom ne tako dugotrajnog lockdowna koji je u proljeće 2020. zahvatio i knjižni sektor, kada su fizičke knjižare kojih mjesec i pol bile zatvorene (a kasnije se neki važni prodajni sajmovi poput Interlibera nisu održali) mnogi su se nakladnici i knjižari ubrzano nastojali prebaciti na internetsku prodaju knjiga. Onima koji su već prije izgradili vlastite prodajne platforme bilo je daleko lakše i dogodio im se pomalo neočekivani boom online prodaje, no vrlo je izvjesno da nam prava bitka za internetske kupce tek predstoji ove jeseni. Jer, lako je moguće i da bez obzira na COVID digitalne potvrde bude zabranjeno masovnije okupljanje većeg broja ljudi u zatvorenim prostorima, što ponovno čini vrlo neizvjesnim održavanje najvažnije knjižne fizičko-prodajne manifestacije - zagrebačkog sajma knjige Interliber . 

Tijekom protekle pandemijske godine Top lista knjiga najprodavanijih knjiga u hrvatskim knjižarama pokazivala je da za značajan dio produkcije knjiga hrvatskih nakladnika kod individualnih kupaca (fizičkih osoba) ne postoji značajniji interes (npr. za knjige iz društveno-humanističkih znanosti, umjetnosti, teorije... pa čak i zahtjevnija beletristička djela), i da osim prodaje istih knjižnicama (bilo kroz otkup MKM bilo kroz samostalnu prodaju nakladnika knjižnicama) te knjige sve teže pronalaze svoje kupce. Izostajući iz ponude znatnog broja pretežito knjižnom mainstreamu usmjerenih knjižara one posljednično polako ali sigurno smanjuju i svoj udio u nakladničkim programima. No, ako su već marginalno prisutne na policama knjižara, nema nikakvog razloga da te knjige ne budu prisutnije u virtualnoj ponudi većeg broja internetskih knjižara, a da se istovremeno prodavateljima koji ih stavljaju u ponudu olakša barem prikupljanje ažurnih podataka o njima, tj. da ih jednostavno mogu povući iz jednog centraliziranog e-BIP sustava/kataloga.

I sada se vraćamo na jedan od mogućih zadataka kojim bi se osim sajmovanjima (ili supstitutima istih) trebala pozabaviti Zajednica nakladnika i knjižara: uspostaviti novi elektronički Books-In-Print koji bi mnogima olakšao ne samo virtualnu ponudu knjiga nego i nabavku istih za zemaljske knjižare. Povezani na jedan stalno ažurirani centralni e-BIP sustav korisnici bi unutar vlastitih poslovnih sustava/rješenja samo trebali dopunjavati podatke specifične za način prodaje/prezentacije kojom se bave. Naravno, takav projekt bi pred ZNK (i HGK) napokon postavio zahtjev da se ustroji svojevrsni tehnološki servis za branšu, a možda naznake tog smjera (valja i to priznati) donosi nedavno redizajnirani i funkcionalnije posložen prezentacijski web ZNK.

Logičan partner ZNK trebala bi biti Nacionalna i sveučilišna knjižnica čijem bi ishodišnom katalogu trebalo dodavati informacije o dostupnosti knjiga na tržištu, katalošku cijenu, sken naslovnice i sl. Iako katalog NSK podatak o cijeni već neko vrijeme također navodi (ali ne kod svih knjiga) to je podatak koji se ipak s vremenom mijenja, kao što i sama knjiga u nekom trenutku postaje nedostupna (npr. rasprodano izdanje), a to je onda redoviti posao ažuriranja neke servisne službe čiji bi rad trebala organizirati ZNK.

Živi bili pa vidjeli.


** tekst je prvotno objavljen u prilogu za knjige Best Book tjednika Express.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –