Elementarne čestice (ne)slobode
Godina je 2002. i Denis Derk je u Večernjem listu završavajući kratku bilješku (okvir) u kojem je pobrojao tri noviteta biblioteke "Knjižnica DHK" napisao: "DHK, čini se, postaje važan, aktualan i nezaobilazan hrvatski izdavač koji ne zaboravlja dugove prošlosti, ali ni dug prema sadašnjosti i budućnosti.“ Jedan od tri noviteta u biblioteci koju je te godine uredio Dražen Katunarić bio je i roman "Elementarne čestice" francuskog autora Michela Houellebecqa.
Gornji podatak navodim samo za slučaj da je netko poželio zaboraviti tko je te 2002. godine bio izdavač "Elementarnih čestica“ (DHK).
Trinaest godina kasnije isto to Houellebecqovo djelo trebalo je doživjeti i scensko uprizorenje na ovogodišnjim Dubrovačkim ljetnim igrama, no nakon sigurnosne procjene MUP-a (policija naizgled radi svoje) i uz blagoslov Ministarstva kulture (koje u ovom slučaju radi upravo suprotno od onoga što bi trebalo) predstava je dva mjeseca prije planirane premijere skinuta s repertoara. Naravno, neće je formalno skinuti niti MUP niti Ministarstvo kulture, već ju vruć krumpir bačen vodstvu Dubrovačkih ljetnih igara.
A spomenuti "blagoslov" odluke MUP-a od strane Ministarstva kulture RH glasi ovako:
Zagreb, 13. svibnja 2015.
PRIOPĆENJE:
Ministarstvo kulture RH zaprimilo je odgovor Ministarstva unutarnjih poslova RH na dopis Ivane Medo Bogdanović, ravnateljice Dubrovačkih ljetnih igara vezano uz upit Dubrovačko – neretvanske županije o sigurnosnim aspektima izvođenja predstave prema djelu Michela Houellebecqa "Elementarne čestice“ na ovogodišnjem Festivalu. U spomenutom odgovoru MUP obavještava vodstvo DLJI kako je izvršenom procjenom utvrđeno da bi izvođenje navedene predstave predstavljalo sigurnosni rizik. Iako je u svom radu Ministarstvo kulture uvijek vođeno načelima poštivanja umjetničkih sloboda, u ovom slučaju ne može zanemariti sigurnosnu procjenu resornog ministarstva. Vodstvo Dubrovačkih ljetnih igara autonomno će odlučiti o eventualnoj promjeni premijernog naslova.
**
Ukratko, jedna kazališna predstava skida se s reportoara, podigla se prašina... a iza te prašne zavjese krije se i dodatni, još ozbiljniji problem.
Zamislimo da sutra gradonačelnik nekog od hrvatskih gradova proslijedi MUP-u upit o sigurnosnoj situaciji zato što je neku Houellebecqovu knjigu ugledao u izlogu lokalne knjižare, ili na pultu u knjižari, na polici... moguće je zamisliti i situaciju u kojoj u tramvaju ili busu neki putnik vadi iz torbe knjigu "kontroverznog autora“ i zapravo neodgovorno stvara sigurnosni problem.
Jer, logikom skidanja predstave rađene po djelu pisca "Elementarnih čestica“ moguće je očekivati da će netko kojom drugom (ne)prilikom zatražiti sigurnosnu procjenu prema kojoj će npr. i bilo koja knjiga Salmana Rushdieja (ili kojeg sasvim drugog autora/ice iz nekih sasvim trećih razloga) biti procijenjena uznemirujućom za neku "ciljnu skupinu“ i shodno tome, prema stručnoj prosudbi, biti etiketirana kao "provokacija“ odnosno "sigurnosni rizik“.
Na tragu ove odluke MUP-a i blagoslova iste od strane Ministarstva kulture, bilo bi najsigurnije preventivno pozatvarati i knjižare u Hrvatskoj koje predstavljaju potencijalnu ili stvarnu sigurnosnu prijetnju zato što (možda) imaju u ponudi knjige Pisca Čije Ime Ne Treba Spominjati. A zbog eventualnog slučaja provokacije u spomenutim sredstvima javnog prijevoza bezobzirnog putnika bi valjda trebalo, bez prevelikog uznemiravanja javnosti, skinuti s tramvaja/busa i "procesuirati" na prvoj idućoj stanici.
Što će se događati ubuduće? Hoćemo li i sami početi procjenjivati razinu prijetnje i početi preventivno sklanjati nepoćudne autore i njihove knjige? I sebe od njih?
I još jedan detalj. Dobro je da su Hrvatsko društvo pisaca (HDP) i Hrvatski PEN centar zajedničkom izjavom promptno reagirali: "U društvu u kojemu se govor mržnje prihvaća kao samorazumljiv, izvedba jedne kazališne predstave postaje nemogućom zbog navodne opasnosti od terorističkih aktivnosti. Ne osuđujemo samo netolerantnost već reagiramo i na proizvoljnosti i konstrukcije koje izmišljaju moguće reakcije koje bi, kako smo čuli, mogle narušiti turističku idilu i ekonomski profit Grada Dubrovnika." Na žalost, ove dvije organizacije i dalje imaju problem "reći popu pop, a bobu bob", pa u svojoj reakciji HDP i PEN "mudro" zaobilaze razočaravajuće priopćenje/reakciju Ministarstva kulture kojom ono bježi od odgovornosti i zapravo ne štiti načela poštivanja umjetničkih sloboda.
Što će se događati ubuduće? Hoćemo li i sami početi procjenjivati razinu prijetnje i početi preventivno sklanjati nepoćudne autore i njihove knjige? I sebe od njih? A možda će nam netko i "olakšati“ muku i sastaviti kakvu "in-out“ listu na dnu koje će, kao svojevrsni pečat autentičnosti, stajati napomena da "iako je u svom radu Ministarstvo kulture uvijek vođeno načelima poštivanja umjetničkih sloboda, u ovom slučaju ne može zanemariti sigurnosnu procjenu resornog ministarstva“.
Michel H. - mirakul, mučenik, manipulator?
- Izdanja Antibarbarus, Hrvatsko društvo pisaca 09/2007.
- 215 str., meki uvez s klapnama
- ISBN 9789532490367
- Cijena: 17.25 eur
Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro
Ova studija djelu M. Houellebecqa pristupa iznutra, kao književnoj činjenici, nastojeći utvrditi koja su njegova misaona ishodišta i pretenzije, koji ga supstrati i autorski postupci tvore, te po čemu je autentičan odnosno nesvodiv na zbir vanjskih čimbenika.