Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Tema • Piše: Franjo Nagulov • 24.12.2024.

Trebaju li nam školske knjižnice?

Nastavno na tekst "Zašto se štedi na nabavi knjiga za školske knjižnice?" u kojem su  Moderna vremena istaknula problem (ne)dostatnog izdvajanja budžetskih sredstava za potrebe školskih knjižnica u osnovnim i srednjim školama, a potaknut dugogodišnjim ličnim iskustvom rada u školskoj knjižnici, koristim priliku – apropos uloge školske knjižnice u odgojno-obrazovnom (ili obrazovnom) procesu – nadovezati se na ovu, po mom skromnom sudu, temu od iznimnog značaja za daljnja obrazovna kretanja koja nam predstoje.

Prije svega, budući ovo nije stručni rad namijenjen za objavljivanje u specijaliziranoj bibliotekarskoj publikaciji (kao što je npr. „Vjesnik bibliotekara Hrvatske“), već apelativni tekst namijenjen široj publici, napominjem kako namjera ovog osvrta nije operirati egzaktnim podacima temeljenim na anketama i drugim istraživačkim oruđima koja, pored ostalih, za potrebe ukazivanja na problematiku školskih knjižnica koristi HUŠK – Hrvatska udruga školskih knjižničara (a što je moguće primijetiti i u tekstu na koji se osvrt nastavlja). Niti se smatram bog zna kako istaknutim dionikom školskog knjižničarstva (jedan sam od onih koji nije u zvanju), niti sam aktivan u bibliotekarskim udruženjima (poput rečenog HUŠK-a), a ponajmanje se osjećam pozvanim o danoj temi nastupati u ime zajednice školskih bibliotekara unutar koje ne manjka ljudi koje, osim neprijeporne stručnosti, krase radni entuzijazam i visoka etičnost.

Etiketiranje školskih knjižničara kao pomoćne radne snage

Upravo takvim ljudima zahvaljujući, a u proteklih dvadesetak godina, učinjen je onaj korak o kojem se u sličnim prigodama obično rijetko govori – razbijen je, manje-više, stereotip u samim obrazovnim institucijama – onaj koji školske knjižničare etiketira kao kakvu pomoćnu radnu snagu, kao zamjenske učitelje ili kao one kojima se sav posao svodi na posuđivanje knjiga učenicima (i rjeđe učiteljima).

U tom smislu, naime, položaj je školskih knjižničara uglavnom poboljšan (što ističem na osnovi utiska), mada se i dalje ne mogu oteti dojmu kako se na školske knjižničare gleda kao na za odgojno-obrazovni (ili obrazovni) proces „najmanje potrebne“ stručne suradnike. Uostalom, svi apeli, sva javna razmatranja u medijskom prostoru – onda kada je posrijedi „zazivanje“ većeg broja stručnih suradnika posrijedi – obično se tiču potreba za pedagozima, psiholozima i logopedima (s punim pravom), pri čemu se uloga školskog knjižničara i školske knjižnice uglavnom prešućuje. Kada je popularizacija čitanja posrijedi, međutim, iskustvo mi govori sljedeće – ne postoji važnija karika od one školskog knjižničara (postoje, eventualno, tek karike jednake važnosti, poput one učitelja razredne nastave ili učitelja materinskog jezika). Oko te uloge, govorimo li o široj javnosti, nisu suglasni niti dionici književne scene. Oni koji uviđaju neprijepornu važnost školskih knjižnica u procesu stjecanja čitalačkih navika kod najmlađe populacije, prije svega, jesu spisatelji za djecu i mlade (za koje će „spisatelji za odrasle“ često put pejorativno reći da su „dječji pisci“).

Jednu sam takvu raspravu onomad vodio i sa svojim dragim kolegom i prijateljem Markom Gregurom, tadašnjim tajnikom Društva hrvatskih književnika, a utisak koji sam stekao taj je da – zaobiđemo li spisatelje za djecu i mlade – razumijevanja za važnost školskog bibliotekarstva u stjecanju čitalačkih navika (i širem odgojno-obrazovnom procesu) nedostaje. Ono čega bi HUŠK morao biti svjestan jest da ukazivanje na rečenu problematiku mora izići iz okvira specijaliziranih publikacija, seminara i nadasve Proljetne škole školskih knjižničara, državnog skupa za školske knjižničare osnovnih i srednjih škola na kojem se – osim dijeljenja teorijskih iskustava te primjera dobre prakse – školski knjižničari bave i praktičkom implementacijom zakonske regulative s kojom, napose školske knjižnice u manjim (i siromašnijim) sredinama, nikako da dođu na zelenu granu.

Tek ukratko, čl. 3  Zakona o knjižnicama i knjižničnoj djelatnosti knjižnicu u sastavu (što školske biblioteke jesu) definira kao ustrojstvenu jedinicu ustanove ili druge pravne osobe koja obavlja knjižničnu djelatnost, a čl. 8, sukladno kriteriju namjene i sadržaja knjižničnog fonda, kao zasebnu kategoriju (pored nacionalne, narodne, univerzitetske, visokoškolske, znanstvene i specijalne knjižnice). Nadalje, Standard za školske knjižnice uređuje minimalne uvjete za obavljanje djelatnosti školskih knjižnica, pri čemu za ovu prigodu posebnu pozornost treba usmjeriti na stavak 1 čl. 3 Standarda koji ističe da „školska knjižnica, kao informacijsko, medijsko, komunikacijsko i kulturno središte škole, ima zadaću da organiziranim zbirkama knjižnične građe u analognim i digitalnim oblicima te uslugama i radom knjižničarskih djelatnika osigura ispunjavanje odgojno-obrazovnih, informacijskih, stručnih i kulturnih potreba svojih korisnika“.

Temeljem spomenutog dokumenta (osobito članaka 6, 7 i 8), a u interakciji sa krovnim Zakonom o odgoju i obrazovanju u osnovnim i srednjim školama, školski knjižničari izrađuju godišnji plan i program rada školskog knjižničara koji pokriva tri područja: odgojno-obrazovnu djelatnost, stručnu knjižničnu djelatnost i kulturnu i javnu djelatnost.

Dramatične nejednakosti

I već ovdje, zavisno o osnivaču, dolazimo do dramatičnih nejednakosti koje u znatnoj mjeri utječu na funkcionalnost školskih knjižnica i krajnju učinkovitost njihovih voditelja: stručnih suradnika – školskih knjižničara (kako već stoji na potvrdi o položenom stručnom ispitu koji za knjižničare zaposlene u školskim knjižnicama izdaje AZOO – Agencija za odgoj i obrazovanje). Naime, ne samo što govorimo o Standardom definiranim tipovima školskih knjižnica prema broju razrednih odjela (ne prema broju učenika) – od T1 (do 8 razrednih odjela) do T5 (više od 20 razrednih odjela) – već i o činjenici da, u zavisnosti od osnivača, financijski uvjeti svih škola, samim tim i školskih knjižnica kao knjižnica u sastavu, nisu ujednačeni. Taj se problem, dakako, tiče pitanja nabavke knjižnične građe (o čemu je u članku na koji se ovaj tekst nastavlja ponešto rečeno), već i čitavog niza pitanja koja proizlaze kako iz stručne, tako i kulturne djelatnosti rečenog subjekta.

Budući da ovo nije stručni rad, ovdje ću navesti nekolicinu ličnih iskustava temeljenih na osamnaest godina rada u sustavu. Naime, zaposlenik sam škole čija je knjižnica prema Standardu za školske knjižnice svrstana u kategoriju T2 (donedavno je bila T3, no demografska je katastrofa učinila svoje). Kako je riječ o seoskoj osnovnoj školi, njen je osnivač županija. A kako je riječ o županiji koja je prema nizu parametara pri samom dnu apropos razvijenosti (nemojmo zaboraviti na zabrinjavajuće podatke koje je o Slavoniji iznio Eurostat), tada ne čudi što svih ovih godina na sredstva osnivača za potrebe opremanja školske knjižnice uglavnom nismo mogli računati.

Sukladno navedenom – pišem prema sjećanju – knjižnica se oslanja na manje-više zanemariva sredstva koja nam od 2018. ili 2019. iz državnog budžeta uplaćuje Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske (što je navedeno u apostrofiranom članku), uz napomenu da desetak godina prije navedenog „pomaka“ nije postojala niti ta vrsta ulaganja (budući je spomenuto izdvajanje ukinuto 2008. godine).

Drugim riječima, školska knjižnica o kojoj je ovdje riječ, jedna je od onih koja je bila prinuđena obnavljati fond kako zna i umije – dakle bez financijske podrške tijela lokalne uprave i samouprave (kao i države), što je protokom vremena kreiralo (ne)nadoknadivu štetu na knjižničnom fondu. Sredstva koja odonda uplaćuje ministarstvo, pri čemu govorimo o nekoliko stotina eura, dostatna su za možda nekoliko desetaka jedinica bibliotečne građe (u ovom slučaju obično knjižne i obično lektirne), čime potrebe korisnika školske knjižnice ni izbliza ne mogu biti zadovoljene. Izgradnje narodnih knjižnica, kao i korištenje usluga bibliobusa matične knjižnice (u ovom slučaju Gradske knjižnice i čitaonice Vinkovci), taj problem mogu ublažiti, no rečena područja djelatnosti školske knjižnice i dalje su teško rješiva poteškoća.

U konkretnom slučaju, a znam da sličnu sudbinu dijele školski bibliotekari u nizu škola diljem zemlje, problem se tiče prostora i opremljenosti školskih knjižnica. Dovoljno je osvrnuti se tek na čl. 22 Standarda koji propisuje veličinu školske knjižnice. U spomenutom je članku propisano da prostor rada s korisnicima treba iznositi minimalno 15 m², da smještaj knjižnične građe u slobodnom pristupu treba iznositi minimalno 5,5 m² na 1000 jedinica knjižnične građe, da je predviđeno 14 do 28 čitaoničkih mjesta zavisno o veličini razrednog odjela (pri čemu 2m² zauzima jedno mjesto), da kabinet knjižničara treba iznositi minimalno 15 m², da mora postojati prostor predviđen za izložbe i sl.

Školska je knjižnica u kojoj djelujem ukupne površine oko 30 m², sukladno čemu nije teško zaključiti da čitaonički, izložbeni i ini u Standardu navedeni prostori nisu mogući, a iz čega proizlazi, kao jedina mogućnost, realizacija svih predviđenih sadržaja u drugim prostorima škole (tek usput, poznati su mi primjeri školskih knjižnica koje su kudikamo manje od navedene).

Nepostojeća računala na nepostojećim čitaoničkim mjestima

O tehničkoj opremljenosti prostora da ne govorim (nepostojeća računala na nepostojećim čitaoničkim mjestima, nepostojanje skenera, telefona, nepovoljni uvjeti za smještaj knjižnične građe, nedovoljna osvijetljenost knjižnice i dr.). Spomenuti problem mobilnost školskog bibliotekara riješiti može tek djelomično, uzmemo li u obzir nemogućnost održavanja nastave u prostoru školske knjižnice, nemogućnost duljeg zadržavanja učenika/djelatnika u danom prostoru, nemogućnost korištenja referentne građe i tomu slično. Drugim riječima, sâm prostor školske knjižnice doista se ispostavlja kao skladište knjiga u koje djeca dolaze posuditi ili vratiti prethodno posuđenu knjigu (ili, znatno rjeđe, kakvu drugu jedinicu knjižnične građe).

Nastavno na kulturnu djelatnost školskog knjižničara, a sukladno rečenim financijskim pretpostavkama, organizacija je brojnih kulturnih događaja uvelike otežana. Sreća u nesreći, ovdje dakako govorim o ličnom iskustvu, ta je što sam i sâm dionik tzv. književne scene, što mi je pomoglo „na prijateljskoj osnovi“ dovoditi kolegice i kolege pisce u školu, ne bi li tako djeca u danoj školi imala priliku stjecati čitalačke navike i kroz „žive susrete“ s piscima. Navedeno je, budući za takav tip aktivnosti predviđena sredstva nisu postojala, podrazumijevalo koncentrirati se na pisce iz bliže okolice (Tihomir DunđerovićMarina TomićMarinko PlazibatZvonimir StjepanovićDavor IvankovacMirko Ćurić i dr.), tek uz jednu iznimku (Zlatko Krilić) – što je redom temeljeno na njihovoj dobroj volji, entuzijazmu i spremnosti na voluntarizam motiviran boljitkom odgojno-obrazovnog procesa u rečenoj ustanovi.

Ključno je u osnovnim školama da djeca zavole čitati

Apropos čitalačkih navika, u spomenutim uvjetima do naročito je korisnih zaključaka teško doći. Sredstva dotirana od ministarstva dostatna su tek za djelomičnu popunu lektirnog fonda: to je, dakle, ona građa koju učenici samim tim pretežno i posuđuju. O „lektirnom katalogu“ i mogućnosti njegove znatne (po meni nužne) promjene prethodnih je godina u obrazovnim krugovima bilo podosta riječi, no nisam primijetio stvarnu želju za bitnijim lektirnim osvježenjima (dozvolite da je posrijedi tek moj utisak).

Čini se kako mnogi kolegice i kolege kroatisti (a i dio pisaca, rekao bih) nikako da shvati kako je period osnovne škole period stjecanja čitalačkih navika. Drugim riječima, ključno je u osnovnim školama da djeca zavole čitati. Jednom, kada dakle zavole čitati knjige, bit će prilike i za pisce poput Jagode Truhelke, Augusta Šenoe ili Zlate Kolarić-Kišur. Uostalom, model temeljen na „obrani kanona“ u osnovnim školama – ako je suditi prema istraživanjima čitalačkih navika stanovnika Hrvatske, pa i rezultatima iz eseja na ovogodišnjoj državnoj maturi, prilično je jasno, dugoročno nije održiv, te je samim tim nužna promjena paradigme: kako od osnovnoškolske dobi (lektira tematski/jezično bliska iskustvu čitalaca), tako do mladih punoljetnih čitalaca (vaučeri za knjige).

Potonjim komentarom, doduše, izlazim iz okvira problematike školskog knjižničarstva o kojem sam za ovu prigodu pisao na temelju ličnih iskustava. Kao što za neku drugu prigodu – budući je spomenuti slučaj možda i više no ikada naglasio značaj školskog knjižničara u obrazovnom procesu – ne bi bilo zgoreg ukazati na iskustvo rada školske knjižnice u vrijeme nedavne pandemije, poglavito u periodima lockdowna i (ne)slavne online nastave. Do te prigode, međutim, valja se zadržati na naslovnom pitanju oko kojeg, realistima u školskom knjižničarstvu odavno je jasno, teško da će ikada prevladati konsenzus.

* Ovaj članak je objavljen u okviru projekta “Važnost knjige i čitanja u razvoju djece i mladih" koji je sufinanciran sredstvima Agencije za elektroničke medije iz Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.

– Povezani sadržaj –

– Pretraži sve članke –