Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Quentin Meillassoux

Poslije konačnosti. Esej o nužnosti kontingencije

  • Nakladnik: Multimedijalni institut
  • Prijevod: Vladimir Šeput
  • 06/2016.
  • 198 str., meki uvez
  • ISBN 978953737256
  • Cijena: 13.27 eur
    Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro
  • Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.

Esej Quentina Meillassouxa izvorno je objavljen 2006. godine i predstavlja radikalnu kritiku posljedica Kantovog kritičkog poduhvata na post-kantijansko mišljenje svijeta. Kada je Kant granice spoznatljivog svijeta uvjetovao granicama ljudske spoznaje, on je mišljenje svijeta neraskidivo vezao uz mišljenje čovjeka. Stoga post-kantijanskom filozofijom dominira premisa da svijet nije misliv bez da se prethodno misli čovjeka – premisa koju Meillassoux naziva “korelacionizmom”.


Izravna posljedica korelacionizma jest da uzima prirodne zakone i uzročno-posljedične veze kao nužne jer one proizlaze iz strukture ljudskog uma bez kojeg spoznaja svijeta ne bi bila moguća. Meillassoux pak polazeći od problema kako misliti svijet koji prethodi čovjekovu postojanju zaključuje, naprotiv, da ne postoji dovoljan razlog da se misli da su prirodni zakoni i uzročno-posljedične veze nužne, već jedino što je nužno jest mogućnost da uzročno-posljedične veze ne budu – to jest, nužna je kontingencija svijeta.

Iz tog uvida u nužnost kontingencije faktičkog svijeta Meillassoux uspostavlja minimalni uvjet nemetafizičkog mišljenja apsoluta koje više ne bi bilo vezano uz preduvjet postojanja mišljenja i njegove konačnosti. Protiv postmetafizičke zabrane mišljenja apsoluta, protiv postmodernog protivljenja univerzalizmima, protiv povratka moralne religioznosti u vidu ljudske konačnosti i apsolutne drugosti, Meillassoux reformulacijom postmetafizičkog pitanja što možemo znati o svijetu želi ponuditi novi kopernikanski obrat, novo utemeljenje dvaju stupova projekta moderne: znanosti i sekularizma.

 

Nije pretjerano reći da Quentin Meillassoux u povijest filozofije, dosad shvaćenu kao povijest onoga što je spoznatljivo, uvodi novi put, različit od Kantove dogmatske podjele na “dogmatizam”, “skepticizam” i “kritiku”. Da, postoji apsolutna logička nužnost. Da, postoji radikalna kontingencija. Da, možemo misliti ono što jest i to mišljenje ni na koji način ne ovisi o pretpostavljenom konstituirajućem subjektu… Ova fascinantna “kritika Kritike” predstavljena je ovdje bez uljepšavanja te iznimno jasnim i uvjerljivim stilom oštro pogađa ono bitno. Iznova dopušta misli da njezina sudbina bude apsolut.

Alain Badiou

 

**

Quentin Meillassoux predaje filozofiju na Université de Paris 1 Panthéon Sorbonne.

Svezak je oblikovao Dejan Kršić.

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –