Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Sandra Križić Roban

Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas

  • Nakladnik: Naklada Ljevak
  • 10/2013.
  • 520 str., tvrdi uvez
  • ISBN 9789533036236
  • Cijena: 66.23 eur
    Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro
  • Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.

Hrvatsko slikarstvo druge polovice 20. stoljeća do sada nije bilo sintetizirano i cjelovito prikazano u jednoj knjizi. Mnoge monografije autora, katalozi samostalnih i skupnih izložbi vrijedan su, ali nedostatan izvor podataka o bogatoj umjetničkoj praksi kojoj svakodnevno svjedočimo. Kad je riječ o slikarstvu, napomenimo kako smo protekla dva do tri desetljeća uzastopno slušali loše prognoze koje se tiču ovog medija – mnogo puta spominjala se "smrt slikarstva", načina izražavanja koje po nekim autorima i kritičarima nije bilo sposobno predočiti sva umjetnička previranja, istraživanja i pretapanja medija koja se zbivaju od 70-ih godina prošlog stoljeća nadalje.

Unatoč tome, slikarstvo je jedan od temeljnih medija kojem umjetnici ostaju vjerni. No, treba ga ponovno preispitati, između ostalog stoga što su posljednja desetljeća donijela nove znanstvene spoznaje i znatno izmijenila pristup povijesnoj naraciji. Djelomično je uspostavljena i nužna vremenska distanca, na koju je moguće iskustveno nadograditi recentna zbivanja. Sinteza slikarstva u knjizi Sandre Križić Roban omogućuje povijesno-kritičku valorizaciju i interpretaciju građe na sažet i pregledan način, razumljiv kako stručnjacima tako i široj publici.

Autorica u jednom svesku na 300 stranica teksta s 400-tinjak ilustracija prikazuje hrvatsku slikarsku umjetničku baštinu – od primjera koji svjedoče o prekidu s dominantnim modernizmom, figuracijom i – za poslijeratno razdoblje karakterističnim "pristajanjem" na političke ustupke, zatim ranih primjera apstrakcije, izdvojenih autorskih iskustava s međunarodnom slikarskom scenom (lirska apstrakcija, apstraktni ekspresionizam, gestualno slikarstvo) preko dominantne struje geometrijske apstrakcije, proširenja pojma slikanog polja (iskustva Novih tendencija, op-arta, kinetičke umjetnosti) sve do izražajnih konceptualnih tendencija koje su 70-ih godina po prvi puta omogućile da se u prostoru slike istražuju neke od elementarnih postavki slikarstva – vrijeme, proces, ideja. Autorica pritom uzima u obzir i neke regionalne specifičnosti, osobito one bliske mediteranskom krugu autora (kolorizam), dijelom se pridržavajući uvriježene stilske kategorizacije, a dijelom nudeći nova čitanja srodnih pojava koje povezuje u zajedničke tematske cjeline.

Kao i svaki drugi pregled ove vrste, knjiga "Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas" Sandre Križić Roban poštuje slijed povijesne građe, ali uz izbjegavanje shematiziranog iznošenja podataka ili njihove krute stilske određenosti. Upravo niz zbivanja koji karakteriziraju nacionalnu umjetničku – pa tako i slikarsku – scenu, odmaci od uvriježenih pravila, pojedinačna istraživanja pojma slike i razrada slikarskog medija u njegove sastavne dijelove, uz istodobno zadržavanje modernističkih datosti kod jednog dijela autora, omogućilo je autorici da slikarstvu priđe na inovativan način, usklađen s temeljnim idejama suvremene kritike i teorije slikarstva.

***

Sandra Križić Roban
, povjesničarka umjetnosti i likovna kritičarka, zaposlena u Institutu za povijest umjetnosti od 1992. godine. Znanstvena suradnica na programu Hrvatska u europskom prostoru 20. stoljeća i projektu Modernost, modernizam i postmodernizam u hrvatskoj umjetnosti 20. stoljeća. Istražuje suvremenu umjetnost u Hrvatskoj i Europi, fotografiju u Hrvatskoj od 1950. do danas, te modernu i suvremenu arhitekturu. Na Odsjeku za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta u Splitu drži predavanja izbornog specijalističkog predmeta Umjetničke teme i mediji 20. i 21. stoljeća i Teorija i povijest dizajna.

Glavna i odgovorna urednica časopisa za suvremena likova zbivanja Život umjetnosti od 2000. Zajedno s Nenadom Robanom vodila je program Galerije Križić Roban (1999.–2007.) Dobitnica Nagrade Hrvatske sekcije AICA za likovnu kritiku (2006.).

Kustosica dvije međunarodne izložbe fotografije u organizaciji Hrvatskog fotosaveza (Ostati ili otići /s Christine Frisinghelli/, 2004.; Tražeći mjesto za zaborav, 2008.); trenutno sudjeluje u pripremi izložbe Socijalizam i modernost – umjetnost i kultura u Hrvatskoj 1945.–1974. (MSU) i monografskoj izložbi Ksenije Turčić (Gliptoteka HAZU).

Autorica je knjige "Na drugi pogled - Pozicije suvremene hrvatske fotografije", u kojoj je sintetizirala pojave i osobnosti koji su utjecali na jedinstven razvoj umjetnosti fotografije u našoj zemlji.

Sandra Križić Roban doktorirala je u području povijesti umjetnosti, a bavi se teorijom i kritikom, kustoskom praksom, nastavom i pisanjem. Zaposlena je na Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu kao znanstvena savjetnica u trajnom zvanju. Teme istraživanja su joj suvremena umjetnost, povijest i teorija fotografije, poslijeratna arhitektura, problematika javnog prostora i evaluacija spomenika Domovinskog rata. Jedna je od osnivačica Ureda za fotografiju. Objavila je knjige "Na drugi pogled: Pozicije suvremene hrvatske fotografije" (2010.), "Hrvatsko slikarstvo od 1945. do danas: Odgovornost slike u vrijeme nestrpljivog pogleda" (2013.), te monografije "Hana Miletić – Street Photography" (2016.), "Vlado Martek – Pripremanje za fotografiju" (2018.), "Anabel Zanze – Napinjanje teksta" (2019.), "Branko Balić" (2022.). Izlagala je na brojnim međunarodnim konferencijama, priredila niz samostalnih i skupnih izložbi te objavila više od tisuću pet stotina poglavlja u knjigama, znanstvenih i stručnih radova, tekstova u katalozima, kritika, prikaza i razgovora u domaćim i inozemnim tiskanim izdanjima.

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –