Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Nikica Gilić

Predavanja o filmskom modernizmu

  • Nakladnik: Leykam international
  • 05/2024.
  • 288 str., meki uvez
  • ISBN 9789533401829
  • Cijena: 25.00 eur
  • Kupi knjigu!Kupi knjigu!
  • Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
Temeljena na autorovu radu u nastavi, knjiga "Predavanja o filmskom modernizmu" Nikice Gilića tumači i približava čitatelju fenomen filmskog modernizma, neiscrpnu temu započetu prije više od jednog stoljeća. U prvom se dijelu knjige obrazlažu temeljni tipovi filmskog modernizma, s brojnim primjerima, da bi se potom objasnili reprezentativni fenomeni i poetike. Neki su od njih doista nedovoljno obrađivani u našoj kritici (npr. Dreyer i Bresson), neki od njih široko su omiljeni među modernistima (npr. Gotovac/Lauer i klasici zagrebačke animacije), a neki postavljaju ključna pitanja za suvremenost i budućnost filmske umjetnosti (npr. dokumentaristička struja, Lerotićevo Sigurno mjesto, Stanley Kubrick ili postmodernizam).

Premda su je inspirirali studenti, ova knjiga namijenjena je svim ljubiteljima filma. Ozu, Bresson i Dreyer tri su velika umjetnika koji svojim stilom ostvaruju nešto specifično, jedinstveno, a među njihovim filmovima postoji poetička srodnost, tvrdi Paul Schrader. Autoru Giliću čini se doduše da je poprilično hrabro (i dosta zapadnjačko) rastezanje pojmova i konvencija usporediti Ozua s drugom navedenom dvojicom. Ozu ipak dolazi iz jedne drukčije kulture i pozadine, s ponešto drukčijim filmskim uzorima i modelima. No, između Dreyera i Bressona, Danca i Francuza, postoje vrlo jasne poveznice, i njihovi su konteksti dovoljno slični i dovoljno čvrsto povezani. Stoga se čini da ne griješe oni koji kažu da je Dreyer neka vrsta prethodnika Bressona po značajkama koje autor u knjizi navodi. Čini se da se tu doista vidi jedan razvoj nezavisnog, autorskog modernizma izvan okvira velikih škola, velikih pokreta i velikih pravaca.

No brojni su i izrazito modernistički pristupi metafilmu. U novije vrijeme, primjerice, prizor publike glazbenog koncerta na početku Ljubavi austrijskog redatelja Michaela Hanekea predstavlja sličan postupak, izjednačavanje položaja gledatelja u kinodvorani s položajem likova izgubljenih u masi slušatelja koncerta, gdje njihova poznata filmska lica (Jean-Louis Trintignant i Emmanuelle Riva) ne dolaze do izražaja, a u ključnoj sceni Sigurnog mjesta Jurja Lerotića suicidalni brat (Goran Marković) pokazuje svijest o tome da je postao lik u filmu i pita junaka/redatelja zašto se time bavi.

Nikica Gilić (Split, 1973.) profesor je filmologije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, na Odsjeku za komparativnu književnost. Autor je knjiga "Uvod u teoriju filmske priče", "Filmske vrste i rodovi" i "Uvod u povijest hrvatskog igranog filma" te jedan od urednika "Filmskog leksikona".

Urednik više zbornika i časopisa, održao je gostujuća predavanja i sudjelovao na okruglim stolovima u Austriji, Njemačkoj, Češkoj, Švedskoj, Srbiji, Sjevernoj Makedoniji, Sloveniji i Poljskoj, sudjelovao je na znanstvenim skupovima u SAD-u i nekoliko europskih zemalja (UK, Francuska, Njemačka, Austrija, Poljska, Mađarska, Srbija, Rumunjska).

Dobitnik je nagrada SFERA, „Vladimir Vuković“ i Nagrade Filozofskog fakulteta, priredio je postumno objavljene knjige Ante Peterlića "Povijest filma: rano i klasično razdoblje" te "Iz povijesti hrvatske filmologije i filma".

Predaje i na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu.

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –