Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
James Surowiecki

Mudrost masa : Zašto više ljudi zna i kako kolektivna mudrost utječe na poslovanje, privredu, društva i narode

  • Nakladnik: Profil
  • Prijevod: Darko Polšek
  • 11/2007.
  • 359 str., meki uvez s klapnama
  • ISBN 9789531206587
  • Cijena: 189.00 kn
  • Cijene knjiga samo su informativnog karaktera. Knjige potražite u knjižarama ili u knjižnicama.
U ovoj knjizi James Surowiecki istražuje samo naizgled jednostavnu ideju: veće skupine ljudi su pametnije od pojedinaca, bez obzira je li riječ o rješavanju običnih problema, donošenju bitnih odluka, plasiranju novih izuma ili procjenjivanju budućnosti.

Pod pravim uvjetima skupine mogu biti nevjerojatno inteligentne, a često su pametnije i od najpametnijih pojedinaca u njima. Da bi bile pametne, skupinama ne moraju dominirati izuzetno inteligentni ljudi. Čak i kad većina u skupini nije posebno dobro informirana ili racionalna, ona može stvoriti mudru zajedničku odluku. To je dobro, jer ljudska bića nisu oblikovana da donose savršene odluka. Naprotiv, ljudi su tek "ograničeno racionalni", govorio je ekonomist Herbert Simon.

Ta inteligencija, ili kako kako je autor naziva - "mudrost masa", u stvarnosti djeluje u različitim oblicima i pod različitim krinkama. Zbog nje mrežna tražilica Google može pregledati milijardu mrežnih stranica i pronaći upravo onu koja nosi formaciju koju smo tražili. Zbog nje se teško obogatiti klađenjem susretima Nacionalne nogometne lige (NFL). Ona nam pomaže objasniti zašto je nekoliko stotina amatera trgovaca usred Iowe bolje predviđalo rezultate političkih izbora od Gallupova istraživanja javnoga mišljenja. Mudrost masa može nam štošta reći o tome zašto funkcionira tržište dionica, kao i o tome zašto ono s vremena na vrijeme prestaje funkcionirati. Ideja kolektivne inteligencije pomaže im objasniti zašto kutija mlijeka u trgovini čeka upravo nas kad je dva sata u jutro odlučimo kupiti, a može nam reći i štošta važnoga tome zašto ljudi plaćaju porez ili zašto potpomažu juniorsku ligu. Razumijevanje svega spomenutog vrlo je bitno za pravu, dobru znanost. Potencijalno, razumijevanje kolektivne inteligencije može biti iznimno važno za poslovanje kompanija.

Ova knjiga pokušava opisati svijet kakav jest - ona promatra stvari koje na prvi pogled jedna drugoj nisu nalik, stvari koje se na posljetku ipak pokazuju sličnima. Ali ova knjiga govori i o tome kakav bi svijet mogao biti. Jedna od najzanimljivijih okolnosti vezanih za mudrost masa jest činjenica da se posljedice te mudrosti nalaze svuda oko nas, ali da ih stalno previđamo, odnosno da nam je teško prihvatiti postojanje mudrosti masa čak i kad je vidimo golim okom.

Većina ljudi, u svojstvu glasača, ulagača, potrošača i menadžera, vjeruje da se ono važno znanje nalazi u rukama nekolicine (ili u vrlo malo ruku). Često pretpostavljamo da je ključ rješavanja problema i donošenja dobrih odluka u izboru prave osobe, osobe koja će imati pravi odgovor. Čak i kada primjećujemo da masa u kojoj nema mnogo dobro informiranih ljudi čini čudesne stvari, recimo u slučaju točnog predviđanja rezultata konjskih utrka, taj uspjeh češće pripisujemo nekolicini pametnih ljudi u masi negoli masi samoj.

Sociolozi Jack B. Soll i Richard Larrick to su rekli na svoj način: mi osjećamo da moramo "uloviti stručnjaka". Jedna je teza ove knjige da je "lov na stručnjaka" pogreška, i to vrlo skupa. Umjesto da lovimo eksperte, krajnje je vrijeme da pitamo mase (koje, naravno, uz ostale vrste ljudi, moraju imati i genijalce). Jer velike su šanse da masa zna pravi odgovor.

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –