Trinitas : Filozofija - znanost - umjetnost
- Nakladnik: Profil
- 11/2010.
- 328 str., tvrdi uvez
- ISBN 9789533191515
- Cijena: 19.78 eur
Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro - Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
U nemoći da se privredno i vojno suprotstave industrijskim imperijima, tehnički se zaostale zemlje predaju ili u kolonijalnu ovisnost ili nalaze uporište u vjerskoj tradiciji koja im nudi "superiornost", bar u očima njihova boga i posmrtnog suda. Umjesto da se šire znanost i umjetnost kao univerzalna savjest združenog svijeta, praznovjerja i nacionalna ograničenost postaju odgovor na "invaziju prosvjetiteljstva". Je li to onda u ovoj plimi vjerske i civilizacijske nesnošljivosti sizifovski posao - htjeti obnoviti jedinstvo filozofije, znanosti i umjetnosti kakvo je nekoć najpregnantnije vladalo u aristotelovskoj Grčkoj?
Ta tko još od književnika može pratiti apstraktni aparat suvremene znanosti? A tko još od znanstvenika stigne uzeti u ruke lijepu knjigu? No, kad želim prvotno misaono jedinstvo, nipošto mi ne pada na pamet siliti umjetnike da studiraju matematičko-eksperimentalne metode ili znanstvenike da se udube u složene strukture komponiranja ili povijesti umjetnosti. Svakako, sve su to djelatnosti čovjeka i u svakoj od njih često se upitamo: čemu to, što je toga smisao, gdje je naše mjesto, kamo idemo? A to su pitanja i filozofska i moralna, koja zahtijevaju da se zamislimo nad cjelokupnim ljudskim radom.
Na završetku Drugoga svjetskog rata shvatili smo da znanstveno-tehnička revolucija nije ona snaga koja vodi čovječanstvo samo naprijed, nego sadrži u sebi i potencijal uništenja svijeta. Totalna prijetnja životu danas više ne dolazi jedino od nuklearnih sila koje su s Hirošimom objavile povijesni preokret, nego to jednako tako mogu učiniti zagađivanje i devastacija prirode. Stoga sada nije više dovoljno samo iznijeti sve promašaje neoliberalne doktrine, kojoj jamačno otkucavaju posljednji trenuci, nego treba sve dobro iznova promisliti i zacrtati novo viđenje svijeta sigurnosti, slobode i pravde.
Taj se epohalni pothvat može izvršiti jedino kroz jedinstvo filozofije, znanosti i umjetnosti - trinitasa naše duhovnosti i čovječnosti, naravno, uz sudjelovanje svih ljudi dobre volje. Ako je i dosad bilo dijagnoza i apela iz različitih intelektualnih djelatnosti, jamačno bi glasovi razuma i srca bili efikasniji da su se slagali u harmoničnu polifoniju nakon svih razočaranja totalitarnim ideologijama. Kapitalizam razvija u pojedincima (i državama) sebičnost i grabežljivost koja prerasta u potlačivanja i ratove, a tomu su od početka suprotstavljena moralna načela ili, na posve elementarnoj razini, sućut s poniženima i gladnima.
Antiscijentizam raširen među filozofima i umjetnicima priječio je potpuno razumijevanje sadašnjega stanja, dok su na drugoj strani znanstvenici 'zanemarivali' odgovornost za otkrivene potencijale, a sveučilišta pripremala uglavnom uspješne specijaliste bez moralne ili političke svijesti i odgovornosti. Nastavi li se u takvom okruženju dominacija partitokracije i neoliberalnog kapitalizma, koji ukidaju izvornost demokracije, te truju duše ravnodušjem i apatijom, svršetak će tog razvoja biti još jedan, ali umjetno mrtvi planet u svemirskoj pustinji. Nakon toliko uzaludnih alarma pišem i ove retke s mnogo sumnje, ali i s ponešto pouzdanja da će ovakvi alarmi, ako se umnože, konačno probuditi u ljudima spoznaju da mogu stvarati humani svijet bez grabeži, nasilja i općeg samoubojstva kao konačnog ishoda."
Ivan Supek, u Zagrebu 16. kolovoza 2006.
Ova je knjiga je svojevrsna oporuka Ivana Supeka (1915. - 2007.), istinskog velikana među hrvatskim intelektualcima, koji je djelovao i promišljao svjetski. I u svojim posljednjim ogledima taj protivnik determinizma piše o prožimanju kvantne teorije i umjetnosti, a kao promicatelj razoružanja, zaštite prirode i socijalne pravde iznosi načela i predlaže postupke, od makroregionalizacije do jačanja amaterizma, kako bi se preobrazio globalni poredak i spriječila apokalipsa.
Naime, "nije više dovoljno samo iznijeti sve promašaje neoliberalne doktrine, kojoj jamačno otkucavaju posljednji trenuci, nego treba sve dobro iznova promisliti i ocrtati novo viđenje svijeta sigurnosti, slobode i pravde. Taj se epohalni pothvat može poduzeti jedino kroz jedinstvo filozofije, znanosti i umjetnosti - trinitasa naše duhovnosti i čovječnosti, naravno, uz sudjelovanje svih ljudi dobre volje."
Supek se i u desetom desetljeću svojega života potvrdio kao kozmopolitski humanist i enfant terrible hrvatske intelektualne scene. "Trinitas" će jedne provocirati svojom utopijom, a druge poglavito odnosom prema Crkvi i uopće religiji te ocjenom mnogih uglednika.
"Problem nije primarno u tome, iako je i to važno, jesu li znanstvenici dobri, zli ili ravnodušni, nego djeluju li u njihovu istraživanju moralna načela. Očito je etički irelevantno hoće li kemičar pronaći ovakvu ili onakvu strukturu molekule. Međutim, otkrivati istinu bez obzira na dogme, paradigme, autoritete i vlastiti udes, jedan je od najdubljih moralnih imperativa."
Romanopisac, dramski autor, fizičar i filozof Ivan Supek rođen je 8. travnja 1915. u Zagrebu.
Pučku školu i gimnaziju završio je u rodnome gradu, a matematiku, fiziku i filozofiju studirao u Ziirichu, Parizu, Zagrebu i Leipzigu, gdje je stekao doktorat znanosti i radio kao asistent glasovitog fizičara Wernera Heisenberga. U ožujku 1941. uhitio ga je Gestapo, ali je spašen Heisenbergovim posredovanjem. Od 1943. do 1945. Supek sudjeluje u NOB-u, a nakon rata pa sve do odlaska u mirovinu 1985. radi kao profesor na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu.
Bio je utemeljitelj Instituta Ruđera Boškovića, rektor Zagrebačkog sveučilišta (1969. - 1972.) i inicijator osnivanja Inter-univerzitetskog centra (IUC) u Dubrovniku. Godine 1958. isključen je iz Instituta zbog protivljenja pokušaju Savezne komisije za nuklearnu energiju da u Vinči proizvede atomsku bombu. Dugogodišnji je urednik časopisa "Encyclopaedia Moderna" i predsjednik Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti.
Osim plodnog književnog rada, objavio je oko stotinu naslova iz teorijske fizike i filozofije, a za svoj humanizam i mirotvorni rad dobio je više međunarodnih priznanja.
© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.