Četiri stoljeća europske umjetnosti: 800.-1200. : Pogled s jugoistoka
- Nakladnik: Golden marketing / Tehnička knjiga
- 05/2010.
- 291 str., tvrdi uvez
- ISBN 9789532123944
- Cijena: 38.49 eur
Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro - Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
Knjiga "Četiri stoljeća europske umjetnosti: 800.-1200. : Pogled s jugoistoka" predstavlja sažetak desetljetnih istraživanja ranije srednjovjekovne umjetnosti, usredotočen na tri ključna segmenta autorova rada: karolinšku arhitekturu i umjetnost na istočnom Jadranu, pojavu romaničke skulpture uz poseban osvrt na romaničko kiparstvo u Hrvatskoj i romaničku umjetnost Karpatske kotline s najnovijim rezultatima istraživanja u njezinom hrvatskom dijelu.
U novoj Europi bez granica povijest umjetnosti koja prestaje na Rajni, gornjem Dunavu i zapadnoj obali Jadrana nema više nikakva smisla niti opravdanja, smatra autor, te pogled s jugoistoka treba uvažiti kao neizbježnu sastavnicu razumijevanja opće europske kulture, kako nekoć tako i sada.
"Ova knjiga nije pokušaj da se iznova objave tekstovi napisani tijekom četiri desetljeća, iako se neki gotovo u potpunosti pojavljuju. Zamislio sam je kao sažetak triju područja istraživanja kojima sam se bavio. To su predromanička arhitektura, romanička skulptura i ranija srednjovjekovna umjetnost panonskog prostora. Stoga poglavlja nose naslove: "Jugoistočna granica karolinške arhitekture", "Romanička skulptura kao javni medij" i "Pannonia Romanica".
Kako se predromanička arhitektura ne može proučavati bez poznavanja skulpture i slikarstva, ili romanička skulptura bez spominjanja arhitekture i drugih umjetnosti, kako je u slučaju Panonije bilo potrebno usmjeriti pozornost na sve, od arheološkog materijala do monumentalnih gradnji, moglo bi se reći da knjiga predstavlja svojevrsnu povijest predromanike, romanike i rane gotike iz kuta osobe koja se pretežno bavila umjetnošću središnjeg Mediterana i srednjoistočne Europe.
S rijetkim iznimkama, standardni je pogled na europsku srednjovjekovnu umjetnost, kao uostalom i sve drugo, zabrinjavajuće zapadnocentričan. I u slučaju kršćanskog istoka, Bizanta, pogled je izrazito usredotočen na Carigrad i okolicu. Čini se da mi, Skandinavci, Germani, Slaveni, Mađari, možemo pisati tone i tone knjiga i članaka, objavljivati tomove materijala, govoriti na skupovima, no kad se pojavi "velika knjiga" europski se srednji vijek i njegova umjetnost svodi na trokut Pariz - Venecija - Compostella, a istočna mu je granica Rajna, gornji Dunav i zapadna obala Jadrana.
To čak više i nije pitanje jezika, jer danas je gotovo sve važno objavljeno ili izgovoreno na nekom od svjetskih jezika. Radi se o intelektualnoj inerciji, o skrivanju u materijalu koji je najbolje poznat i za koji postoje ustaljene norme razmatranja. Pa onda je možda vrijeme da se napiše knjiga o razdoblju između 800. i 1200. s gledišta "autsajdera".
U takvom pokušaju ovaj će "autsajder" razmotriti neke univerzalne stilove i teme zapadnoeuropske kulture, zapadnog kršćanstva. Da su one jednako važe za našu srednjoistočnoeuropsku periferiju, možda je jedan od najzanimljivijih rezultata moga životnog rada. Iako to one koji taj materijal poznaju ne bi trebalo začuditi." (Autor)
U novoj Europi bez granica povijest umjetnosti koja prestaje na Rajni, gornjem Dunavu i zapadnoj obali Jadrana nema više nikakva smisla niti opravdanja, smatra autor, te pogled s jugoistoka treba uvažiti kao neizbježnu sastavnicu razumijevanja opće europske kulture, kako nekoć tako i sada.
"Ova knjiga nije pokušaj da se iznova objave tekstovi napisani tijekom četiri desetljeća, iako se neki gotovo u potpunosti pojavljuju. Zamislio sam je kao sažetak triju područja istraživanja kojima sam se bavio. To su predromanička arhitektura, romanička skulptura i ranija srednjovjekovna umjetnost panonskog prostora. Stoga poglavlja nose naslove: "Jugoistočna granica karolinške arhitekture", "Romanička skulptura kao javni medij" i "Pannonia Romanica".
Kako se predromanička arhitektura ne može proučavati bez poznavanja skulpture i slikarstva, ili romanička skulptura bez spominjanja arhitekture i drugih umjetnosti, kako je u slučaju Panonije bilo potrebno usmjeriti pozornost na sve, od arheološkog materijala do monumentalnih gradnji, moglo bi se reći da knjiga predstavlja svojevrsnu povijest predromanike, romanike i rane gotike iz kuta osobe koja se pretežno bavila umjetnošću središnjeg Mediterana i srednjoistočne Europe.
S rijetkim iznimkama, standardni je pogled na europsku srednjovjekovnu umjetnost, kao uostalom i sve drugo, zabrinjavajuće zapadnocentričan. I u slučaju kršćanskog istoka, Bizanta, pogled je izrazito usredotočen na Carigrad i okolicu. Čini se da mi, Skandinavci, Germani, Slaveni, Mađari, možemo pisati tone i tone knjiga i članaka, objavljivati tomove materijala, govoriti na skupovima, no kad se pojavi "velika knjiga" europski se srednji vijek i njegova umjetnost svodi na trokut Pariz - Venecija - Compostella, a istočna mu je granica Rajna, gornji Dunav i zapadna obala Jadrana.
To čak više i nije pitanje jezika, jer danas je gotovo sve važno objavljeno ili izgovoreno na nekom od svjetskih jezika. Radi se o intelektualnoj inerciji, o skrivanju u materijalu koji je najbolje poznat i za koji postoje ustaljene norme razmatranja. Pa onda je možda vrijeme da se napiše knjiga o razdoblju između 800. i 1200. s gledišta "autsajdera".
U takvom pokušaju ovaj će "autsajder" razmotriti neke univerzalne stilove i teme zapadnoeuropske kulture, zapadnog kršćanstva. Da su one jednako važe za našu srednjoistočnoeuropsku periferiju, možda je jedan od najzanimljivijih rezultata moga životnog rada. Iako to one koji taj materijal poznaju ne bi trebalo začuditi." (Autor)
© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.