Medicinska Nemeza : Eksproprijacija zdravlja
- Nakladnik: Litteris
- Prijevod: Jagoda Milinković
- 12/2010.
- 268 str., meki uvez
- ISBN 9789537250409
- Cijena: 20.57 eur
Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro - Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.
Kultna Illicheva knjiga "Medicinska Nemeza", u kojoj grčka boginja odmazde kažnjava liječnikovu neograničenu vlast nad ljudskim životom, svojedobno je imala velik odjek u Europi i svijetu. Međutim, nakon trideset i pet godina, Illicheve osnovne postavke još više su se zaoštrile te pokazuju da se kriza medicinske paradigme zdravlja i bolesti znatno produbila.
Zdravlje je postalo fetiš kojemu se klanja većina ljudi, društvo je patološki opsjednuto bolešću, medikalizacija je zahvatila sve pore života, a pojedinac se bespomoćno pokorava diktatu liječnika i ljekarnika, režimu ambulanata i bolnica, ovisan o njima kao narkoman o drogi. Moderna medicina, unatoč velikom napretku, otišla je prema lllichu predaleko u želji da isključi smrtnost, bolest i bol, pretvarajući ljude u potrošače zdravlja, a uništavajući njihove obrambene sposobnosti.
Illicheva knjiga uspostavlja bogatiji i pozitivniji pojam zdravlja koji ne ovisi o medicinskim ustanovama koliko o općem kontekstu, načinu života, prehrambenim navikama, uvjetima stanovanja i rada, koheziji društvenog tkanja i temeljnoj autonomiji ljudskog bića.
**
Medicinska institucija ugrožava zdravlje. Medicinska kolonizacija svakodnevnog života otuđuje načine liječenja. Profesionalni monopol na znanstveno znanje priječi njegovu podjelu.
Razorna društvena i politička struktura nalazi svoje opravdanje u moći obasipanja svojih žrtava terapijama koje su one naučile željeti. Potrošač zdravstvenih usluga postaje nemoćan da izliječi sebe ili svoje bližnje. Desne i lijeve stranke nadmeću se u revnosti u toj medikalizaciji života, a uz njih i mnogi pokreti za oslobođenje. Medicinska najezda ne poznaje granice. Seksokracija liječnika uz pomoć pobornika, podučavatelja i laboratorija laicizira i uvodi u škole seksualnost i, poput ortopeda ispravlja tjelesnu svijest, stvara "čovjeka kojemu je potrebna pomoć" čak i u njegovu intimnom području.
Široka javnost već prepoznaje bolesnu dinamiku razvoja medicinske institucije. Zatvaranje medicinskih fakulteta tijekom kineske kulturne revolucije bila je prva etapa nekog osvještenja, prepuna smisla za zemlje na putu industrijskog razvoja. Iduća će etapa tog osvještenja biti u razvijenim zemljama u kojima medicinski sustav već pridonosi općoj blokadi institucija. Sljedećih će godina medicinska institucija neizbježno postati povlaštenom metom političkog djelovanja. Svojim ogledom želim pridonijeti da ta akcija ne dobije oblik preobrazbe liječnika u doživotnog njegovatelja pacijenata kao što se učitelj pretvorio u odgojitelja u pothvatu beskrajnog školovanja za doživotne učenike.
Medikalizacija života nezdrava je iz tri razloga: iznad određene razine tehnička intervencija na organizmu oduzima pacijentu karakteristike živog bića koje se općenito označavaju riječju "zdravlje"; nužna organizacija za podržavanje te intervencije postaje sanitarna maska rušilačkog društva; i, naposljetku, kad biomedicinski aparat industrijskog sustava preuzme brigu o pojedincu, građaninu se oduzima sva moć da politički obuzda taj sustav. Medicina postaje radionica za popravak i održavanje namijenjena tome da čovjeka istrošena neljudskom proizvodnjom održi u stanju funkcioniranja. On sam mora tražiti zdravstvenu potrošnju kako bi i nadalje mogao dopuštati svoje iskorištavanje.
U tri dijela mojeg ogleda nejednakih dimenzija bavim se tim trima razinama zloćudne medicine.
Prvo je poglavlje uvod u literaturu koje je tema tehnička učinkovitost medicine: njezina povijest, njezina sadašnjost i perspektive. Neučinkovitost i opasnost skupe medicine prežvakane su teme. Ipak se moram na njima nakratko zaustaviti kako bih uveo svoju argumentaciju. Ali to ni izdaleka nije središnja tema moje rasprave.
Drugi dio knjige ima tri poglavlja posvećena predstavljanju šest simptoma nezdrava utjecaja medicine na sredinu (2. poglavlje), teoriji koja omogućuje da se obuhvati mehanizam kontraproduktivnosti koji se pojavljuje u više naših velikih institucija (3. poglavlje) i uzaludnost, u jednom društvu predanom rastu, pet vrsta političkih pokušaja kojima je cilj ispraviti tu kontraproduktivnost (4. poglavlje).
Treći se dio bavi psihološkim utjecajem znakova i simbola koje je stvorio medicinski ritual na pojedince: njihova realistička čvrstoća otupljuje, u prah se mrvi volja za životom, a tjeskoba pred smrću postaje nepodnošljiva. Bol, bolest i smrt postaju poticaji za proizvodnju trgovačke robe i tabua nove vrste koji paraliziraju proživljeno iskustvo.
Posljednje poglavlje govori o oniričnim izvorima te samoderegulacije medicinske institucije.
***
Ivan Illich (Ilić) (1926-2002), svjetski je priznat filozof, sociolog, društveni kritičar, erudit i poligtot, rođen u Beču, po ocu podrijetlom iz bračko-splitske obitelji. U početku zaređen za svećenika, 1961. osniva Centar za međukulturnu dokumentaciju (CIDOC) u Cuarnevaci, u Meksiku. Djela: "Dolje škole" (1971.), "Pravo na zajedništvo" (1973.), "Prema povijesti potreba" (1978.), "Rad u sjeni" (1981.), i dr.
Zdravlje je postalo fetiš kojemu se klanja većina ljudi, društvo je patološki opsjednuto bolešću, medikalizacija je zahvatila sve pore života, a pojedinac se bespomoćno pokorava diktatu liječnika i ljekarnika, režimu ambulanata i bolnica, ovisan o njima kao narkoman o drogi. Moderna medicina, unatoč velikom napretku, otišla je prema lllichu predaleko u želji da isključi smrtnost, bolest i bol, pretvarajući ljude u potrošače zdravlja, a uništavajući njihove obrambene sposobnosti.
Illicheva knjiga uspostavlja bogatiji i pozitivniji pojam zdravlja koji ne ovisi o medicinskim ustanovama koliko o općem kontekstu, načinu života, prehrambenim navikama, uvjetima stanovanja i rada, koheziji društvenog tkanja i temeljnoj autonomiji ljudskog bića.
**
Medicinska institucija ugrožava zdravlje. Medicinska kolonizacija svakodnevnog života otuđuje načine liječenja. Profesionalni monopol na znanstveno znanje priječi njegovu podjelu.
Razorna društvena i politička struktura nalazi svoje opravdanje u moći obasipanja svojih žrtava terapijama koje su one naučile željeti. Potrošač zdravstvenih usluga postaje nemoćan da izliječi sebe ili svoje bližnje. Desne i lijeve stranke nadmeću se u revnosti u toj medikalizaciji života, a uz njih i mnogi pokreti za oslobođenje. Medicinska najezda ne poznaje granice. Seksokracija liječnika uz pomoć pobornika, podučavatelja i laboratorija laicizira i uvodi u škole seksualnost i, poput ortopeda ispravlja tjelesnu svijest, stvara "čovjeka kojemu je potrebna pomoć" čak i u njegovu intimnom području.
Široka javnost već prepoznaje bolesnu dinamiku razvoja medicinske institucije. Zatvaranje medicinskih fakulteta tijekom kineske kulturne revolucije bila je prva etapa nekog osvještenja, prepuna smisla za zemlje na putu industrijskog razvoja. Iduća će etapa tog osvještenja biti u razvijenim zemljama u kojima medicinski sustav već pridonosi općoj blokadi institucija. Sljedećih će godina medicinska institucija neizbježno postati povlaštenom metom političkog djelovanja. Svojim ogledom želim pridonijeti da ta akcija ne dobije oblik preobrazbe liječnika u doživotnog njegovatelja pacijenata kao što se učitelj pretvorio u odgojitelja u pothvatu beskrajnog školovanja za doživotne učenike.
Medikalizacija života nezdrava je iz tri razloga: iznad određene razine tehnička intervencija na organizmu oduzima pacijentu karakteristike živog bića koje se općenito označavaju riječju "zdravlje"; nužna organizacija za podržavanje te intervencije postaje sanitarna maska rušilačkog društva; i, naposljetku, kad biomedicinski aparat industrijskog sustava preuzme brigu o pojedincu, građaninu se oduzima sva moć da politički obuzda taj sustav. Medicina postaje radionica za popravak i održavanje namijenjena tome da čovjeka istrošena neljudskom proizvodnjom održi u stanju funkcioniranja. On sam mora tražiti zdravstvenu potrošnju kako bi i nadalje mogao dopuštati svoje iskorištavanje.
U tri dijela mojeg ogleda nejednakih dimenzija bavim se tim trima razinama zloćudne medicine.
Prvo je poglavlje uvod u literaturu koje je tema tehnička učinkovitost medicine: njezina povijest, njezina sadašnjost i perspektive. Neučinkovitost i opasnost skupe medicine prežvakane su teme. Ipak se moram na njima nakratko zaustaviti kako bih uveo svoju argumentaciju. Ali to ni izdaleka nije središnja tema moje rasprave.
Drugi dio knjige ima tri poglavlja posvećena predstavljanju šest simptoma nezdrava utjecaja medicine na sredinu (2. poglavlje), teoriji koja omogućuje da se obuhvati mehanizam kontraproduktivnosti koji se pojavljuje u više naših velikih institucija (3. poglavlje) i uzaludnost, u jednom društvu predanom rastu, pet vrsta političkih pokušaja kojima je cilj ispraviti tu kontraproduktivnost (4. poglavlje).
Treći se dio bavi psihološkim utjecajem znakova i simbola koje je stvorio medicinski ritual na pojedince: njihova realistička čvrstoća otupljuje, u prah se mrvi volja za životom, a tjeskoba pred smrću postaje nepodnošljiva. Bol, bolest i smrt postaju poticaji za proizvodnju trgovačke robe i tabua nove vrste koji paraliziraju proživljeno iskustvo.
Posljednje poglavlje govori o oniričnim izvorima te samoderegulacije medicinske institucije.
***
Ivan Illich (Ilić) (1926-2002), svjetski je priznat filozof, sociolog, društveni kritičar, erudit i poligtot, rođen u Beču, po ocu podrijetlom iz bračko-splitske obitelji. U početku zaređen za svećenika, 1961. osniva Centar za međukulturnu dokumentaciju (CIDOC) u Cuarnevaci, u Meksiku. Djela: "Dolje škole" (1971.), "Pravo na zajedništvo" (1973.), "Prema povijesti potreba" (1978.), "Rad u sjeni" (1981.), i dr.
© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.