Prilagodbe

Moderna vremena

Pogledaj... sve je puno knjiga.

Ilustracije: John Tenniel
Stanko Abadžić

Marginalije

  • Nakladnik: Meandarmedia
  • Prijevod: Boris Gregorić
  • 10/2009.
  • 128 str., meki uvez
  • ISBN 9789537355500
  • Cijena: 19.91 eur
    Preračunato po fiksnom tečaju konverzije 7,53450 kuna za 1 euro
  • Cijene knjiga su informativnog karaktera, navodimo prvu cijenu po izlasku knjige iz tiska. Preporučamo da cijene i dostupnost knjiga provjerite kod nakladnika ili u knjižarama! Moderna vremena više se ne bave prodajom knjiga, potražite ih u knjižarama, antikvarijatima ili u knjižnicama.

Paradoks fotografske kreativnosti ogleda se u njenom pemanentnom preispitivanju, potenciranom erom posvemašnje digitalizacije kojim je proces demokratizacije doveden do točke zasićenja. Ili, drugim riječima, doveden je do točke u kojoj svatko može biti umjetnik, što praktički znači da je umjetnost u svom izvornom smislu gotovo dokinuta. Ali kao što svaki renesansni slikar nije Leonardo, tako svaki trećemilenijski fotograf nije Henri Cartier-Bresson. Iznimke postoje zato da bismo na njih upozorili.

Među takvima je Stanko Abadžić, hrvatski majstor fotografije, podrijetlom iz Vukovara, čiji je opus možda najbolje odrediti jednom imenicom: putovanje. Ljudski život u krajnjoj liniji i nije ništa drugo, neovisno o tome radi li se o putovanju potaknutom potragom za istinom, spokojstvom ili tko zna kakvim ciljem. U psihoanalitičkoj ikonografiji putovanje je sinonim za duhovnu promjenu i želju za novim iskustvima, potaknutu produktivnim nezadovoljstvom.

U Abadžićevu slučaju tu želju dodatno su provocirale ratne neprilike. Desetak godina živio je u Njemačkoj i Češkoj, hraneći svoju nostalgiju, ali razvijajući isto tako autorski dar, kojim je potreba za beskonačnošću, mjerljiva snagom intime, dobila svoj apogej.

U čemu je tajna Abadžićeve umjetnosti? Ponajprije u sposobnosti da svojim posebno ugođenim osjetilima snimi zadani objekt, ali i da njegovom fiksacijom otkrije nešto drugo. Ono što je prisutno, iako se ne vidi prostim okom. Abadžić uranja u krajolik, igra se svjetlom i tamom, snima stolice, napuštene kavane, bicikle, krhke atrape i što sve ne, približavajući im se tako da se od njih istodobno udaljava.

Ta dvostrukost, shvaćena kao dijalektika neizmjernosti i potreba da se pejzažom napučenim prazninom supstituira praznina ljudske egzistencije, najveći je zalog njegovog majstorstva kojim fotografiju izdiže iznad puke reproduktivnosti, pa i repetitivnosti.

U svijetu koji živi od jeftine narcisoidnosti, umnožene uvjerenjem da je pomoću kloniranja uhvatio Boga za bradu, Abadžić se doima kao bogobojažljivi osamljenik koji svojom kamerom uspostavlja novo prikazanje, mirakul postindustrijskog svijeta u kojem su u glavnim ulogama ruinirane Barbike, ženske potpetice, cirkuske šatre, maske i gdjegdje koji čovjek što se u svojoj egzistencijalnoj uzaludnosti identificira sa sjenom. (Zdravko Zima)

© Bilješke o knjigama izrađene su na osnovu informacija dobivenih od nakladnika i njihove dodatne uredničke obrade temeljem uvida u sadržaj knjige, te se kao takve ne smiju prenositi bez prethodnog dogovora s uredništvom portala.

– Od istog nakladnika –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Od istog autora –

Prethodna Slijedeća Vidi sve knjige

– Pretraži sve knjige –